EPN-V2

FM3000 Mennesker, organisasjon og FM (Soft FM) Emneplan

Engelsk emnenavn
People, Organization and FM (Soft FM)
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Enkeltemner innenfor økonomi og administrasjon
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet omhandler organisering og ledelse av tjenester innen FM som direkte påvirker brukernes helse, miljø, sikkerhet, trivsel og produktivitet. Noen av disse tjenestene er lovpålagte, andre er økonomisk og/eller rasjonelt begrunnet. Mange tjenester innen FM er arbeidsintensive. LEAN, servicedesign og servicelogistikk er derfor viktige perspektiver og metoder for å sikre formåls-, kostnadseffektive, hygienisk forsvarlige og bærekraftige tjenesteleveranser tilpasset de ulike kunde- og brukergruppenes behov. Et utvalg sentrale tjenester innen soft FM studeres fra henholdsvis sluttbruker, bestiller-, utfører-, leverandør-, selger-, inspektør- og rådgiverperspektivet, med vekt på sentrale utviklingstrekk og megatrender.

Anbefalte forkunnskaper

Arbeidskravene skal bidra til at læringsutbyttet for studiet blir ivaretatt og sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er), og vurderes til «godkjent/ikke godkjent». Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges. Studenten kan omarbeide arbeidskravene èn gang.

;

Arbeidskrav i begge emner omfatter både teoretiske og praktiske arbeider. Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne

;

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Utvikling av veilederkompetanse forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere, samt utøvelse av praktiske oppgaver og øvelser. Veiledningskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Begge emnene har derfor krav om deltakelse i minimum 80 % av undervisningen. Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til hva som definerer mennesker og organisasjoners behov for ulike tjenester innen soft FM
  • kjennskap til relevante standarder for tjenester innen soft FM
  • kunnskap om kjøp, salg, organisering, ledelse og leveranser av tjenester innen soft FM
  • kunnskap om hva som er relevante ytelses-/leveransekrav til sentrale tjenester innen soft FM og hvordan disse kan beskrives i servicenivåavtaler (SLA)
  • kunnskap om hva som er kritiske suksessfaktorer for henholdsvis egen drift og kjøp og salg av sentrale tjenester innen soft FM og hvordan disse kan beskrives i hovedindikatorer for ytelser (KPI)
  • kjennskap til programvare for kundefront (helpdesk)
  • kjennskap til LEAN-filosofien, servicedesign og servicelogistikk.

Ferdigheter

Studentene kan

  • anvende faglig kunnskap for å analysere organisasjonens behov for tjenester innen soft FM
  • anvende faglig kunnskap for sourcingbeslutninger om tjenester innen soft FM
  • anvende faglig kunnskap for å beskrive de mest relevant ytelses-/leveransekrav til sentrale tjenester innen soft FM
  • anvende faglig kunnskap om LEAN-filosofien, servicedesign og servicelogistikk for leveranser av formåls-, kostnadseffektive, hygienisk forsvarlige og bærekraftige tjenester innen soft FM.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til ulike tjenester innen soft FM
  • formidle økonomiske og miljømessige konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av tjenester innen soft FM
  • formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger for tjenester innen soft FM
  • utveksle synspunkter på og erfaringer med soft FM med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver, gruppearbeid og studiebesøk. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver, bidra i diskusjonene og delta på studiebesøk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Et utkast til den gruppevise mappeoppgaven skal presenteres og drøftes i plenum. Det er obligatorisk deltagelse på medstudentenes presentasjoner. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres en ny og forbedret besvarelse innen en frist som fastsettes av faglærer.

Vurdering og eksamen

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

 

Fordypning

Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet (KKK). I fordypningen skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde veiledet praksisopplæring.

Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt.  Kunnskap og kompetanse om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. 

Hjelpemidler ved eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan vise

  • videreutviklet teoretisk og praktisk kunnskap i drama, forming og musikk
  • videreutviklet kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale knyttet til kunstneriske prosesser og kunstdidaktisk forståelse
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • kunnskap om hvordan arbeid med kunst. Kultur og kreativitet kan bidra til inkludering i barnehagen
  • utvidet kunnskap om barns varierte kunstneriske uttrykksmåter og kunstfaglige lærings- og danningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt  og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
  • kan utforske og anvende lek, ulike estetiske virkemidler, verktøy, rom, materialer og teknikker i samspill med de yngste barna
  • kan lede, planlegge, tilrettelegge for et kreativt miljø med vekt på fantasi, fortelling, lek  og improvisasjon
  • kan begrunne og vurdere skapende virksomhet for og med barn i ulike fysiske miljøer i og utenfor barnehagen, i lys av aktuell forskning
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
  • har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter

Vurderingsuttrykk

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert forskningsbasert kunnskap om profesjonskvalifisering, yrkesfaglærerens samfunnsoppdrag og praksislærerens rolle i yrkesfaglærerutdanningen
  • har dyp innsikt i veiledningsteorier relatert til lærerutdanning innen yrkesfag
  • har omfattende kunnskap om skolen og bedriften som lærende organisasjon og utviklingsorientert veiledning av yrkesfaglærerstudenter og kolleger
  • har dyp innsikt i etiske utfordringer i profesjonen som lærer i yrkesfag og i veiledning av yrkesfaglærerstudenter og kolleger i skole og bedrift

;

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og begrunne veiledning ut fra teori om profesjons- og yrkesutøvelse, veiledning og organisasjonslæring
  • kan gjennomføre og faglig og forskningsmessig dokumentere utviklingsarbeid knyttet til profesjonsveiledning
  • kan ta hensyn til organisasjonens helhetlige oppgaver og ansvar i veiledning med yrkesfaglærerstudenter og kolleger

;

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan igangsette og bidra til utvikling i profesjonsutøvelsen som lærer i yrkesutdanning, i profesjonsveiledning og i skole- og bedriftsorganisasjonen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskning som gjelder profesjonsveiledning og formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan samarbeide med lærerutdanningsinstitusjon og bedrifter om utdanning, veiledning og utvikling
  • kan analysere og vurdere profesjonsutøvelse, veiledning og utvikling ut fra profesjonsetiske normer

Sensorordning

I undervisningen skal studentene tilegne seg grunnleggende teknikker, anvende kreativ metode og arbeidsprosesser og utvikle egen uttrykkskompetanse gjennom i praktisk arbeid med fagene og i samspill med andre studenter. Gruppenes kunstproduksjoner med etterfølgende faglige diskusjoner (Jf. arbeidskrav i høstsemesteret) skal synliggjøre en forståelse for og anvendelse av lærte teknikker i et helhetlig kunstfaglig uttrykk.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

 Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse i kunstproduksjon i gruppe for og med barnepublikum og etterfølgende faglig refleksjon knyttet til det individuelle fordypningsarbeidet i barnehagen
  • Individuelt notat knyttet til valgt fordypningsområde i egen barnehage, 1000 ord +/- 10%
  • Minimum to veiledninger med faglærer
  • Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelle representanter for barnehager, omfang 10-15 minutter

For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng)

 

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Semesterplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse.

For mer utfyllende informasjon om deltakelse, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Opptakskrav

;

Emne 1 VEPRA6100

Profesjonskvalifisering: veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning

Vurderingsform: Semesteroppgave i gruppe. Omfang 5000 ord +/- 10 %, vurderes til bestått/ikke bestått

;

Emne 2: VEPRA6200

Profesjonsveiledning: Prosessveiledning for kvalitetsutvikling i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning

Vurderingsform: Prosjektoppgave, individuell. Omfang 3000 ord +/- 10 %, vurderes etter gradert karakter A - F

;

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

;

Studentens rettigheter og plikter ved ny/ utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuelt ny/utsatt eksamen i Studentweb. For nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen, se universitetets nettsider.

Emneansvarlig

Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 35 minutter, hvorav om lag 25 minutter til presentasjon og om lag 10 minutter til etterfølgende faglig samtale.

Ny/utsatt eksamen i fordypning

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.