EPN-V2

FLKM4210 Knowledge Production and the Global South Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledge Production and the Global South
Studieprogram
Masterstudium i internasjonal utvikling, utdanning og bærekraft
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

.The student must have been admitted to the study programme.

Forkunnskapskrav

No prerequisite knowledge required.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • metoder for modellering av enkle mekaniske-, elektriske-, fysiologiske-, termiske- og fluidsystemer
  • modellformer for kontinuerlige, lineære og dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, og blokkdiagrammer
  • Laplace-transformasjon og transfer-funksjoner
  • invers Laplace-transformasjon og tidsresponser
  • bodediagram, frekvensanalyse og frekvensrespons
  • tilbakekoblet regulering
  • metoder for stabilitetsanalyse av åpne og tilbakekoplete systemer
  • numerisk simulering av dynamiske systemer med bruk av MATLAB/SIMULINK

Ferdigheter

Studenten kan:

  • sette opp matematiske modeller av enkle dynamiske systemer
  • beskrive kontinuerlige, lineære dynamiske systemer av 1. og 2. orden ved hjelp av differensiallikninger, blokkdiagrammer, tilstandsrom og transferfunksjoner og konvertere mellom ulike modellformer
  • identifisere 1. og 2. ordens systemer ut i fra deres respons i tids- og frekvensplan
  • utføre stabilitetsanalyser av åpne og tilbakekoplete systemer
  • utføre Laplace-transformasjon og invers Laplace-transformasjon
  • anvende Laplace-baserte teknikker for frekvens- og transientanalyse av 1. og 2. ordens systemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • analysere et modelleringsproblem og spesifisere en løsningsmetodikk
  • identifisere en eller flere matematiske modeller som kan brukes til å løse reguleringstekniske problemer
  • drøfte og begrunne egne valg og prioriteringer innen modellering av kontinuerlige dynamiske systemer
  • anvende kunnskapen til å analysere og eventuelt styre dynamiske systemer

Innhold

The academic content of this course is centred on the concept of knowledge production, with particular reference to the Global South. It consists of some ‘philosophy of science’ covering core paradigms about knowledge production and how we can know about the world. This is extended to consideration of Global South / North dynamics in the production and dissemination of knowledge, including in formal education, and their relationship to models of and approaches to (sustainable) development. Decolonial challenges to European universalism are addressed, including questions of the use and place of languages in education and knowledge production, differential economic and political power, and associated histories of development.

Arbeids- og undervisningsformer

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • Project-based practical training, 3 weeks, compulsory attendance of 90 %
  • Work in groups with the design of the project assignment throughout the course period
  • INTER1200, Individual log. Scope: 500 words (+/- 10 %). In order to write the log, the student must first attend a seminar over two days.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Group project exam

  • Groups until 10 students
  • Scope of 3,500 words (+/- 10%).

The assignment can be given in English or Scandinavian language. The individual group must deliver in the same language.

Resit exam: A student who fails the ordinary exam, may nevertheless submit a reworked version as a resit.

Vurdering og eksamen

Pass/fail. One overall grade is awarded for the whole group.

Hjelpemidler ved eksamen

Two examiners assess the exams. At least 10% of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment shall benefit all students.

Vurderingsuttrykk

SYKKPRA45 and B, and SYKPPRA45 and B overlap 100 %.

5 ECTS overlap with xx1050 Public Health and Health Management, 5 ESTC

5 ECTS overlap with SYKK/SYKPPRA40 and B Promotion of Health and Prevention of Illness, 5 ECTS

Sensorordning

Bygger på ELPE1300 Elektriske kretser, MEK1400 Fysikk og MEK1000 Matematikk 1000.