Programplaner og emneplaner - Student
FLKM4110 Introduction to International Development, Education, and Sustainabilities Course description
- Course name in Norwegian
- Introduction to International Development, Education, and Sustainabilities
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
-
Introduction
Course I is intended to form a common platform for the other courses. The students get an overview of central theoretical perspectives within education and development. They are expected to develop their ability to relate these theories to selected topics This work both ensures a broad interdisciplinary perspective and supplements students’ previous education. Along with the other common courses, this forms the basis for specialisation in the area selected for in-depth studies and in the master’s thesis.
-
Required preliminary courses
Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) (30 studiepoeng) er en del av den nasjonale strategien for videreutdanning av lærere – Kompetanse for kvalitet – og gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Innholdet i studiet bygger videre på spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske fag med omfang på minimum 30 studiepoeng. Studietilbudet fordyper seg innenfor det psykososiale vanskeområdet, rådgivning og innovasjonsarbeid i skolen.
Studiet er delt i to emner som fokuserer på henholdsvis psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv, og rådgivning og utviklingssarbeid i skolen. Felles for begge emnene er fokuset på miljøets påvirkning på individet, og hvordan fagpersoner kan forstå og møte ulike atferdsuttrykk.
Spesialpedagogikk 2 (oppdrag) er et erfaringsbasert studium som tar utgangspunkt i studentenes erfaringer fra et mangfoldig klasserom. Studiets formål er å styrke deltakernes kompetanse og profesjonalitet til å utvikle og forbedre skolens spesialpedagogiske og inkluderende praksis. Målet er at elever med særskilte behov og spesialundervisning får opplæring av høy kvalitet og opplever et inkluderende læringsmiljø. Studentene skal bruke sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på individ- og systemnivå på egen arbeidsplass og må derfor forholde seg til skolens praksiser, strukturer og skolens samlede læringsmiljø.
-
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of and insight into the international education field
- has knowledge of and insight into different perspectives on development
- has an overview of research-based knowledge of international education and development
Skills
The student
- is capable of competently explaining relevant topics in the field
- is capable of comparing research-based knowledge of the topic of the course
- is capable of writing according to academic standards
General competence
The student
- is capable of explaining and problematising relevant theory in the research fields of international education and development
- is capable of using the new knowledge in an independent manner
- is capable of communicating academic issues relating to education and development
-
Content
The academic content of this course covers key theories and concepts relating to poverty, inequality and power in developing countries and the role of education in social development. The theories are linked to three levels:
a) micro: individual, social relations
b) meso: school and the local community
c) macro: education policy and development in a national and international perspective
At all three levels, emphasis will be placed on comparative perspectives on the relationship between education and development. The main areas covered are empirical knowledge and theory relating to topics such as cultural complexity, learning, inequality, multiculturalism, power and development. These topics are relevant to all the three levels mentioned above, and are important regardless of which area the students decide to specialise in. The relationship between the levels is also important.
-
Teaching and learning methods
Målgruppen for studiet er lærere i grunnskolen og videregående opplæring, lærere som underviser voksne på disse nivåene, og lærere i kulturskoler.
-
Course requirements
Opptakskrav er godkjent lærerutdanning innrettet for undervisning i skolen og minimum 30 studiepoeng i spesialpedagogikk 1 eller tilsvarende spesialpedagogiske emner. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg ha 60 studiepoeng i pedagogisk arbeid på småskoletrinnet (PAPS) eller grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring, med fordypning i matematikk og norsk, trinn 1–4 (GLSM). Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer i studieperioden eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen.
Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler ett semester for å få fullført sin lærerutdanning.
-
Assessment
The assessment consists of an individual home exam/academic paper over five days, of 3000 words (+/- 10 %). Supervision will be given.
Resit/rescheduled exam The resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.
-
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om spesialpedagogikk som fag- og forskningsfelt, samt etiske utfordringer i spesialpedagogisk arbeid
- har kunnskap om ulike perspektiver på psykososiale vansker og hvordan slike vansker kan forebygges og avhjelpes
- har kunnskap om rådgivning, samarbeid og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker, basert på relevante kartleggingsmetoder
- kan kritisk anvende rådgivningsferdigheter i spesialpedagogisk arbeid på individ og systemnivå
- kan innhente og reflektere over oppdatert spesialpedagogisk fag- og forskningslitteratur på en strukturert måte, og kritisk vurdere kvalitet, samt praktisk relevans
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og anvende fagkunnskaper og profesjonelle ferdigheter i spesialpedagogisk arbeid over tid både individuelt og i en gruppe
- kan vurdere og gjennomføre kompetanse- og organisasjonsutvikling i skolen, og har evne til kritisk refleksjon over egen rolle og utvikling som profesjonsutøver
- har innsikt omkring etiske utfordringer, problemstillinger og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
-
Grading scale
Studiet er organisert som et deltidsstudium hvor det veksles mellom samlinger på campus og en nettbasert organisering. Studiet består av følgende to emner:
- Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv (15 studiepoeng)
- Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen (15 studiepoeng)
I emnet «Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv» vil ulike forståelsesmåter av psykososiale vansker bli synliggjort og problematisert. Emnet skal belyse hvordan ulike utfordringer i skolen kan forebygges og avhjelpes, og det rettes søkelys mot ulike tilnærmingsmåter for å skape gode betingelser for utvikling og læring. Tidlig innsats og tiltak for å skape inkluderende praksiser i skolen vil være sentralt i emnet. Studiet har fokus på studentenes erfaring og legger opp til at studentene skal reflektere over egen praksis og organisasjon.
I emnet «rådgivning og utviklingsarbeid i skolen» blir det fokusert på ulike rådgivningsperspektiver som grunnlag for spesialpedagogiske tiltak. I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivning- og innovasjonsarbeid. Sentralt i hele studiet er studentenes utvikling av egen praksis, men også organisasjonsutvikling på skolene studentene tilhører.
-
Examiners
Samlingene vil bygge på temaforelesninger og studentaktive studieformer med refleksjon og erfaringsdeling rundt praksisrelaterte arbeidskrav, samt praktiske øvelser. Mellom samlingene vil studentene arbeide med arbeidskrav på eget arbeidssted.
Arbeidsformene er viktig del av studiet, og skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene kan variere mellom:
- forelesning
- nettbaserte forberedelser mellom samlingene
- arbeid i læringsgrupper
- gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i grupper
- videopptak av veiledningssituasjoner
- skriftlige oppgaver
- arbeid med kasusoppgaver
- studentfremlegg