EPN-V2

FKHPRA3 Praksis 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching practice 3
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Praksisopplæringen er studentenes direkte erfaringer med faglærerprofesjonen. Faglige, fagdidaktiske, relasjonelle, etiske og personlige problemstillinger synliggjøres og utfordrer faglærerstudentens menneskesyn og kunnskaper.

  • Forkunnskapskrav

    Andre praksisperiode: Bestått FKH PRA1 Praksis 1. studieår og alle andre emner fra første studieår.

    Tredje praksisperiode: Bestått FKH PRA2 Praksis 2. studieår og alle andre emner fra andre studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
    • har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
    • har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
    • har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
    • har kunnskap om teamarbeid og ledelse
    • har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
    • har kunnskap om observasjonsmetoder
    • har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
    • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
    • kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
    • kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
    • kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
    • kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
    • kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
    • kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
    • kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte og utviklingssamtaler
    • kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
    • har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
    • kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
    • kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
    • kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
    • kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen for øvrig
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen forkunnskapskrav

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Kunnskap

    Studenten har

    • inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver på kunnskapsutvikling
    • inngående kjennskap til ulike forskningsdesign innen kvantitativ og kvalitativ metode
    • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
    • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder multivariate metoder som multippel regresjonsanalyse og faktoranalyse
    • innsikt i muligheter og begrensninger for forskning og utviklingsarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål og relatere dem til metodevalg
    • finne fram til relevant faglitteratur og gjøre bruk av den på en hensiktsmessig måte
    • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare forskningsspørsmål
    • anvende relevante vitenskapskriterier i vurderingen av teorier, metoder og undersøkelser
    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
    • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
    • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
    • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten
  • Vurdering og eksamen

    Undervisningen gjennomføres med forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Det er to arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er en muntlig presentasjon av en vitenskapsteoretisk tekst som er valgt i samråd med faglærer. Dersom man ikke har anledning til den muntlige presentasjonen, kan man levere en skriftlig presentasjon og få denne godkjent av faglærer.

    Det andre arbeidskravet er en semesteroppgave som skal være på mellom åtte og ti sider. Den kan skrives individuelt eller i grupper på to studenter etter avtale med faglærer. Dersom semesteroppgaven ikke blir godkjent, må den forbedres innen en gitt frist, fastsatt av faglærer.

    Begge arbeidskravene må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen består av en skriftlig eksamen under tilsyn. Skriftlig skoleeksamen er på fire timer.

    Kandidater som har dokumentert gyldig fravær eller som ikke har bestått ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Sensorordning

    Hjelpemidler Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

  • Emneansvarlig

    Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.