EPN-V2

FKH3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk. Den er et individuelt praktisk estetisk prosjekt med forankring i profesjonsfaget og har tilknytning til praksisfeltet. Studenten avgrenser et fagområde, setter opp problemstillinger, undersøker, analyserer samt drøfter og reflekterer over valgt tema. I bacheloroppgaven skal det anvendes vitenskapsteori og metode.

Required preliminary courses

Samtlige emner må være vurdert til godkjent for å kunne gå opp til avsluttende bacheloreksamen.   

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
  • har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
  • kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beherske egnede metoder og verktøy
  • benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
  • beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
  • viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
  • analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i  formgiving, kunst og håndverk
  • viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon  
  • vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
  • analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Teaching and learning methods

Emnet retter seg mot drama som eget fag, i tillegg til drama og andre estetiske tilnærminger til undervisning i grunnskolen. Emnet gir også verktøy til å kunne undervise i valgfaget produksjon for scene. I emnet får studentene erfaringer med målrettet kreativt og skapende arbeid. Ideer blir utprøvd, veiledet og videreutviklet. Drama er både et kommunikasjonsfag, et kollektivt kunstfag og en estetisk erkjennelses- og uttrykksform. Drama er også et samlende estetiske fag som tilrettelegger for kollektive og tverrfaglige læringsprosesser.

Figurteater som kunstform er integrert i emnet. Figurteater handler om å lage og gi liv til figurer og objekter i kommunikasjon med en målgruppe. Emnet gir grunnlag for å utvikle figurer gjennom ulike materialer form og farge, samt anvende figurteater i pedagogiske sammenhenger.

Emnet søker å bygge bro mellom de estetiske fagene i grunnskolen, samt utforske kunst- og håndverksfaget gjennom dramafaglige tilnærmingsmåter. Faglige overløpere som kostyme, rom og scenografi, komposisjon, det håndverksmessige i det å skape en figur samt performance vil være nyttige perspektiver.

Course requirements

Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3. år.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om dramafagets grunnelementer og teatrets formspråk, dramaturgi og virkemidler.
  • har kunnskap om å lede utforskende, skapende og sceniske prosesser.
  • har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater og andre skapende prosesser.
  • har grunnleggende kunnskap om drama, figurteater, samt estetiske læringsformers kunstneriske og didaktiske muligheter i grunnskolen.

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke varierte uttrykksformer, metoder og læringsformer i dramarbeid og skapende prosesser.
  • kan fremstille enkle figurer og sceniske rom for bruk i undervisning.
  • har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter for og med barn og unge.
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede dramaarbeid og skapende prosesser for og med barn og unge i en mangfoldig kontekst.

Generell kompetanse

Studenten

  • har ferdigheter knyttet til kroppsspråk, stemmebruk, scenisk tilstedeværelse og observasjon i sin lærerrolle.
  • kan delta i og aktivt bidra inn i ulike skapende og estetiske læringsprosesser.
  • kan reflektere over dramafagets egenart og estetiske mulighetsrom i skolen.
  • kan gjøre bevisste estetiske og etiske vurderinger av dramarbeid og skapende prosesser i skolen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen er et dramafaglig gruppeeksamensprosjekt med tilhørende skriftlig individuell rapport. Begge deler av eksamen må være bestått for at eksamen skal være bestått.

1. Muntlig-praktisk gruppeeksamen (3-5 studenter)

Gruppen skal planlegge og gjennomføre en tverrfaglig, estetisk visning med bruk av figur og drama som metode. Visningen etterfølges av en muntlig samtale i gruppe. Eksamen kan i enkelte og avklarte tilfeller gjennomføres individuelt.

2. En individuell refleksjonsrapport

Knyttet til estetiske og didaktiske valg i arbeidet med den estetiske visningen, rettet mot formidling for eller med barn og unge. 2500-3000 ord.

Muntlig-praktisk gruppeeksamen teller 60%, og individuell refleksjonsrapport teller 40%.

Eksamen kan ikke påklages.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.