EPN-V2

FKH3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk. Den er et individuelt praktisk estetisk prosjekt med forankring i profesjonsfaget og har tilknytning til praksisfeltet. Studenten avgrenser et fagområde, setter opp problemstillinger, undersøker, analyserer samt drøfter og reflekterer over valgt tema. I bacheloroppgaven skal det anvendes vitenskapsteori og metode.

Forkunnskapskrav

Samtlige emner må være vurdert til godkjent for å kunne gå opp til avsluttende bacheloreksamen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har gode fagkunnskaper innen design, kunst og håndverk
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • viser profesjonsfaglig innsikt med et helhetlig perspektiv slik at gode løsninger blir valgt
  • har kunnskap om tilgjengelig litteratur samt pågående forskning og utvikling relevant for problemstillingen
  • kan anvende gammel og ny kunnskap til ny viten og praktiske, helhetlige løsninger

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • utføre en profesjonsfaglig oppgave med en praktisk og forskningsmessig problemstilling, på en selvstendig og systematisk måte
  • definere problemstilling, omfang og prosjektmål og planlegge framdrift
  • beherske egnede metoder og verktøy
  • benytte relevant faglig teori og litteratur på en korrekt måte
  • beskrive oppgaven, analysere resultater og drøfte seg fram til en konklusjon
  • beherske planlegging og gjennomføring av prosjekt
  • viser selvstendighet og initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurdere løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og profesjonsfaglig sammenheng
  • analysere og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • begrunner, gjennomfører, vurderer og dokumenterer et faglig utviklingsarbeid knyttet til praksis i formgiving, kunst og håndverk
  • viser selvstendighet, initiativ, kreativitet og innovasjon
  • vurderer profesjonsfaglige løsninger i en livsløps-/ miljømessig, samfunnsmessig og økonomisk sammenheng
  • analyserer og kvalitetssikrer resultatene og viser evne til refleksjon

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og designhistorie har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.

Hjelpemidler ved eksamen

Opptak til studiet.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
  • har kunnskap om hovedlinjer i designhistorien fra 1850-1900
  • har kunnskap om relevant fagterminologi
  • har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget
  • har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom

Ferdigheter

Studenten:

  • kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
  • kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
  • kan bruke visuell dokumentasjon som pedagogisk verktøy
  • kan samarbeide og aktivt delta i grupper om framlegging av fagstoff
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
  • kan anvende relevant faglitteratur innenfor kunst- og designhistorie og referere korrekt i skriftlig arbeid

Generelle kompetanse

Studenten:

  • kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
  • kan reflektere over hvordan visuelle materielle kulturytringer kan inspirere til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
  • kan anvende kunnskaper i kunst og designhistorie på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst- og designhistorie tilpasset ulike alderstrinn
  • kan se sammenhenger mellom kunst- og designhistorie og andre fag/fagområder i skolen

Sensorordning

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
  • en skriftlig individuell oppgave om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema (1500-1700 ord)
  • en presentasjon på museum - utført som gruppearbeid (to eller tre studenter) for medstudenter og emneansvarlig i løpet av studieåret