EPN-V2

FKH3200 Profesjonsfag 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Study of professions 3
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Profesjonsfag danner den lærerfaglige plattformen i studiet. Profesjonsfag 3 omfatter studier i fagdidaktikk, og sammenhengen mellom fagfeltet design, kunst og håndverk, fagdidaktikk og praksisopplæring. Profesjonsfag 3 fokuserer på faglærerens arbeid i videregående skole.

Forkunnskapskrav

Bestått alle emner og praksisopplæring fra 2. studieår.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om estetiske teorier
  • har kunnskap om design og designprosesser
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
  • har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
  • kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
  • kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
  • kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
  • har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I dette emnet får studentene kjennskap til hvordan en kan benytte ressursene som finnes i grupper, nettverk og organisasjoner. Emnet vil gi studentene en innføring i Organizational Behavior Management, samt kunnskap om kartlegging, påvirkning og mobilisering av brukerens nettverk. Det fokuseres også på samarbeid mellom frivillig og offentlig sektor. I dette emnet får studentene også innføring i saksbehandling, forsvarlighetskravet står sentralt.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over to dager etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være knyttet til praksis. Omfang: ca.1500-1700 ord

Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Emnet omfatter forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Studentene vil bli delt inn i grupper, og disse skal arbeide selvstendig med ulike problemstillinger fra emnet.

Sensorordning

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse i gruppearbeid og innlevering av besvarelse (1)
  • Deltakelse i gruppearbeid og innlevering av gruppenotat (2)

Emneansvarlig

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.