EPN-V2

FKH3200 Study of professions 3 Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 3
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Required preliminary courses

Felles gjennomføring av emnet med masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling.

Innledning

Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. Øvelser med statistikkprogrammet SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater.

Learning outcomes

Opptak til studiet.

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
  • har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
  • kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier

Ferdigheter

Studenten

  • kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
  • kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
  • kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
  • kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvantitative design
  • kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

Profesjonsfaglig/fagdidaktisk refleksjon inngår i kompetanseområdene i emnet FKH3000. Refleksjon presenteres og drøftes i plenum.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over to dager etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være knyttet til praksis. Omfang: ca.1500-1700 ord

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Eksamensinnhold: Læringsutbytter

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.

Grading scale

Examiners

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått