Programplaner og emneplaner - Student
FKH3200 Profesjonsfag 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Study of professions 3
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Felles gjennomføring av emnet med masterstudiet i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling.
Innledning
Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. Øvelser med statistikkprogrammet SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om estetiske teorier
- har kunnskap om design og designprosesser
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
- har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
- kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
- kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
- kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
- har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
- har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
- kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
- har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier
Ferdigheter
Studenten
- kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
- kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
- kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
- kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
- kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere relevante problemstillinger for kvantitative design
- kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
- kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning
Vurdering og eksamen
Forelesning, gruppearbeid, seminar, øvelser med statistikkprogrammet SPSS og selvstudier.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
Skriftlig oppgave
- Utarbeidelse av en oppgave. Studentene utarbeider en problemstilling som er relevant og benytter datasett utlevert i emnet, samt jobber med problemstillinger gitt av faglærer.
- Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Vurderingsuttrykk
Eksamensinnhold: Læringsutbytter
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.
Sensorordning
Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.
Emneansvarlig
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått