EPN-V2

FKH3004 Trykk og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Print and design
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Emnet trykk og design skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av trykk og design i ulike design og læringsprosesser. Det inkluderer arbeid i to- og tredimensjonale uttrykk, hvor arbeid med visuelle virkemidler, form og funksjon og kritisk refleksjon står sentralt. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.

Anbefalte forkunnskaper

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er oppgaver som studentene arbeider med gjennom hele studiet. Disse oppgavene er knyttet til gjennomføring og dokumentasjon av utviklingsarbeid i egen barnehage/skole, og bidrar til å skape forbindelser mellom selve studiet og studentenes praksis.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle veilederen.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med veileder. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Følgende fire arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

I arbeidskravet skal studenten undersøke data som er relevant for utviklingsprosjektet. Studenten kan bruke data om barnehagen/skolen som allerede foreligger (eksempler: elevundersøkelsen, lokale trivselsundersøkelser, Ungdata, arbeidsmiljøundersøkelse, annet) eller data som studenten selv samler inn som ledd i utviklingsarbeidet (spørreundersøkelser, intervjuundersøkelser, observasjoner, annet). Med bakgrunn i dataanalysen skal studenten formulere en problemstilling for det videre utviklingsarbeidet.

Studenten skriver en tekst på ca. 1000 ord. Formål med arbeidskravet:

  • Få erfaring med å velge ut og begrunne valg av data i et utviklingsprosjekt.
  • Få erfaring med å analysere data om barnehage- eller skolemiljøet.
  • Kunne anvende forskningslitteratur om ledelse av barnehage/skoleutvikling som kunnskapsgrunnlag i eget arbeid med barnehage/skolemiljøet.

Arbeidskrav 2

I arbeidskravet skal studenten konkretisere minst ett tiltak i utviklingsprosjektet i egen barnehage eller skole og utforme plan for gjennomføring av dette tiltaket.

Tiltaket/tiltakene som studenten velger ut for nærmere planlegging, skal bygge på studentens egen analyse av datamateriale i arbeidskrav 1 og på problemstillingen som ble formulert i arbeidskrav 1. Planen skal også vise hvordan studenten vil evaluere tiltaket.

Studenten skriver en tekst på ca. 1200 ord. Formål med arbeidskravet:

  • Få erfaring med å dokumentere valg av tiltak i utviklingsarbeid for barnehage- eller skolemiljøet ved hjelp av data.
  • Få erfaring med å planlegge gjennomføring av tiltak i utviklingsarbeid.
  • Få erfaring med å integrere evaluering av tiltak i plan for utviklingsarbeid.
  • Kunne anvende forskningslitteratur om ledelse og barnehage/skoleutvikling som kunnskapsgrunnlag i eget arbeid med barnehage/skolemiljøet.

Arbeidskrav 3

I arbeidskravet skal studenten legge planen for utviklingstiltaket (se arbeidskrav 2) frem for en representant for eiernivået for barnehagen eller skolen. I møtet deltar også en prosessveileder fra fagteamet for videreutdanning i barnehage- og skolemiljø og ledelse. I tilfeller der studenten er mellomleder, må nærmeste leder også tre inn i veiledningsmøtet. Studenten og veileder fra fagteamet har en muntlig samtale etter møtet om behov for justering av planen for utviklingsarbeidet.

Møtet med eiernivået, som vil ha varighet på maksimalt én time, gjennomføres digitalt. Studenten forbereder en presentasjon av 15-20 minutters varighet til møtet. Formål med arbeidskravet:

  • Forankre plan og tiltak i utviklingsarbeid hos eiernivået for barnehagen eller skolen.
  • Få trening i å formidle plan for utviklingsarbeid og besvare spørsmål, eventuelle innvendinger og nye forslag som vedrører planen.
  • Bearbeide plan etter innkomne forslag og tilbakemeldinger.

Arbeidskrav 4

I arbeidskravet skal to studenter delta i møter på hverandres arbeidsplass for å observere gjennomføring av et møte for å koordinere tiltak knyttet til utviklingsprosjektet i barnehagen eller skolen.

De to studentene som samarbeider om observasjon, gir hverandre tilbakemelding umiddelbart etter endt møte. Formål med arbeidskravet:

  • Få trening i å formidle plan for utviklingsarbeid og besvare spørsmål, eventuelle innvendinger og nye forslag som berører gjennomføring av tiltak.
  • Øke bevissthet om utvikling av egen lederrolle.
  • Øke bevissthet om observasjon som metode for utvikling av egen praksis.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene på samlingene.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om visuelle virkemidler, form, funksjon og uttrykk innen trykk og design
  • har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med trykk og design i opplæringen 
  • har kunnskap om samtidens visuelle uttrykk og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
  • har kunnskap om utforskende, kreative og systematiske metoder innen to- og tredimensjonal uttrykk
  • kjenner til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen trykk og design

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
  • kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
  • kan definere og utføre et FoU-arbeid innen trykk og design
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap og som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
  • kan anvende og reflektere overfagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen trykk og design
  • har innsikt i redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
  • kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene varrierer mellom forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskraav

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen som inkluderer:

  • Materialutprøvinger.
  • Ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
  • Skriftlig del. Omfang på 2000-2500 ord.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

OsloMet - storbyuniversitetet har inngått avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for styrere i barnehage og skoleledere. Videreutdanningsemnet Barnehage- og skolemiljø og ledelse gjennomføres i samarbeid med Høgskolen i Innlandet. Emnet skal gi styrere i barnehagen og skoleledere økt kunnskap og ferdigheter i ledelse av det forebyggende og intervenerende arbeidet med det psykososiale miljøet i barnehage og skole inkludert skolefritidsordningen (SFO)/Aktivitetsskolen (AKS), i tråd med lovverket som pålegger barnehager og skoler å sikre at barna og elevene har det trygt og godt mens de oppholder seg i institusjonen. Dette omfatter tverrprofesjonell samhandling med det kommunale støtteapparatet i forebygging og tiltak som gjelder barnas og elevenes psykososiale miljø. Emnet baserer seg på rammeverket for Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng)og Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) og de krav og forventninger som stilles til henholdsvis styrere i barnehager og rektor. Dette innbefatter samarbeid med eiernivået. Dersom barnehagen og skolen skal lykkes i denne målsettingen, må arbeidet drives i regi av systemiske og lærende organisasjoner. Profesjonelle læringsfellesskap representerer en arena for drøfting av hvordan overordnede mål kan transformeres i den enkelte barnehage og skole, ikke minst hva dette innebærer for leder- og ansattrollen.

Emnet skal være forskningsbasert og samtidig være praksisrettet. I studiet vil det derfor bli lagt vekt på studentenes arbeid med et eget utviklingsprosjekt for utprøving av et konkret tiltak for å styrke barnehage- eller skolemiljøet, og hvordan kunnskap utvikles og anvendes gjennom et samspill mellom studentenes ledelse av dette tiltaket og de øvrige læringsaktivitetene i emnet.

Barnehage- og skolemiljø og ledelse er en videreutdanning på mastergradsnivå. Etter bestått eksamen kan emnet inngå som del av en masterutdanning i barnehagekunnskap og studieretning barnehageledelse, utdanningsledelse eller andre relevante masterutdanninger. Kandidater som ønsker at emnet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium, må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det aktuelle masterstudiet (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått studium i Barnehage- og skolemiljø og ledelse. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Avansert kunnskap om lovverket som regulerer retten til å ha det trygt og godt i barnehage og skole
  • Inngående kunnskap om betydningen av en tverrprofesjonell kultur blant barnehage- og skoleansatte som kombinerer psykologisk trygghet med kritisk gransking av egen innsats for barnas og elevenes psykososiale miljø

Ferdigheter

Studenten kan

  • Gjennomføre systematisk innhenting og analyse av data om det sosiale miljøet i barnehagen/skolen
  • Arbeide systematisk og tverrprofesjonelt med kulturutvikling, relasjonsbygging og positive strategier i arbeidet med det psykososiale miljøet i barnehagen/skolen
  • Bruke relevante metoder for å etablere og lede det tverrprofesjonelle personalet i barnehage og skole for å sikre et godt psykososialt miljø og et profesjonelt læringsfellesskap

Generell kompetanse

Studenten kan

  • Kommunisere med spesialister og med allmennheten om faglige problemstillinger som omhandler mobbing og krenkelser som sosialt fenomen
  • Anvende kunnskaper og ferdigheter som angår barns og elevers rettsstilling i nye arbeidsoppgaver og prosjekter i skolen eller barnehagen
  • Bidra til koordinering, nytenking og innovasjon i tverrfaglig og tverrsektoriell innsats i barnehagens og skolens arbeid med det psykososiale miljøet
  • Anvende kunnskap om betydningen av arbeid med det psykososiale miljøet i alle deler av barnehagen og skolen

Emneansvarlig

Innholdet i samlingene er problemorientert og rettet mot barnehagens og skolens praksisutvikling.

Læringsaktiviteter i samlingene

Læringsaktivitetene i samlingene er varierte og omfatter:

  • Forelesninger
  • Egenvurdering, hverandrevurdering og problemanalyse
  • Casearbeid i læringsgrupper
  • Ferdighetstrening i læringsgrupper
  • Faglig belysning og diskusjoner i basisgrupper og plenum
  • Tilrettelegging for litteraturseminar i læringsgrupper
  • Prosessveiledning
  • Formativ vurdering gjennom studierådmetodikk
  • Sluttsymposium med fremlegging av gjennomført utviklingsarbeid

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser i og mellom samlingene.

Emneoverlapp

Eksamen er en individuell muntlig presentasjon over et oppgitt tema som aktualiserer barnehage- og skolemiljø og ledelse. Studenten skal i løpet av en uke forberede en presentasjon på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra to interne sensorer (om lag 15 minutter).

I eksamenspresentasjonen og i den etterfølgende spørsmål- og svarsekvensen skal studenten trekke inn praksiseksempler og teoretiske begreper for å belyse det valgte temaet. Studentens valg av praksiseksempler og teoretiske begreper skal danne utgangspunkt for studentens selvstendige drøfting og kritiske refleksjon.

Eksamen gjenspeiler en lederoppgave styrere og skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med gjennomgående argumentasjon og evne til å besvare spørsmål og mulige innvendinger. Muntlig eksamen er åpen, og representanter fra eiernivået kan inviteres.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.