EPN-V2

FKH3003 Maleri Emneplan

Engelsk emnenavn
Painting
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet maleri skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av maleri i skapende prosesser og læringsprosesser. Det inkluderer arbeid der visuelle virkemidler, meningsinnhold og uttrykk står sentralt. Emnet er tilrettelagt for arbeid med egne uttrykk, ytringer, kritisk tenkning og vurdering. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om visuelle virkemidler og visuell kommunikasjon gjennom maleri
    • har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med maleri i opplæringen 
    • har kunnskap om samtidens visuelle uttrykk og kan bruke dette som referanse for eget skapende arbeid
    • har kunnskap om ulike sytematiske, utforskende og kreative metoder innen skapende arbeid
    • har kjennskap til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen maleri

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
    • kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
    • kan definere og utføre et FoU-arbeid innen maleri
    • kan anvende og reflektere over fagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
    • kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen maleri
    • har innsikt i redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
    • kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

    Arbeidskrav:

    • Presentasjon av prosjektplan.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave innen selvvalgt tema.

    Prosjektoppgaven består av følgende krav:

    • Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
    • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår. Omfang: 2000-2500 ord.
    • Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.