EPN-V2

FKH3002 Arkitektur Emneplan

Engelsk emnenavn
Architecture
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet Arkitektur skal gi studentene en grunnleggende teoretisk og praktisk forståelse av arkitektur i læringsprosesser og i samfunn. Det inkluderer arbeid i to- og tredimensjonal form, hvor nyskaping, bærekraft og brukermedvirkning står sentralt. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling. 

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår. 

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap 

    Studenten 

    • har kunnskap om etikk, bærekraft og brukermedvirkning innen arkitektur
    • har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med arkitektur i opplæringen  
    • har kunnskap om samtidens uttrykk innen arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid 
    • har kunnskap om utforskende, kreative og systematiske metoder innen to- og tredimensjonal form som f.eks. kartlegging og analyse av brukerbehov, ideutvikling og problemløsning  
    • kjenner til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen arkitektur

    Ferdigheter 

    Studenten 

    • kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger 
    • kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping 
    • kan definere og utføre et FoU-arbeid innen arkitektur 
    • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap og som kreativt utforskende verktøy i prosessarbeid
    • kan anvende og reflektere over fagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning 

    Generell kompetanse 

    Studenten 

    • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer 
    • har innsikt i sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen arkitektur 
    • har kjennskap til redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet 
    • kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever 
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. 

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode. 

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave innen selvvalgt tema. 

    Prosjektoppgaven består av følgende krav: 

    • Avgrensning av prosjekt med problemstilling. 
    • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår. Omfang: 2000-2500 ord.
    • Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid. 

    Eksamensresultat kan påklages. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.