Programplaner og emneplaner - Student
FKH3002 Arkitektur Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Architecture
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet Arkitektur skal gi studentene en grunnleggende teoretisk og praktisk forståelse av arkitektur i læringsprosesser og i samfunn. Det inkluderer arbeid i to- og tredimensjonal form, hvor nyskaping, bærekraft og brukermedvirkning står sentralt. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.
-
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om etikk, bærekraft og brukermedvirkning innen arkitektur
- har bred kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til arbeid med arkitektur i opplæringen
- har kunnskap om samtidens uttrykk innen arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
- har kunnskap om utforskende, kreative og systematiske metoder innen to- og tredimensjonal form som f.eks. kartlegging og analyse av brukerbehov, ideutvikling og problemløsning
- kjenner til innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen arkitektur
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen arkitektur
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap og som kreativt utforskende verktøy i prosessarbeid
- kan anvende og reflektere over fagdidaktisk kunnskap samt erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- har innsikt i sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap innen arkitektur
- har kjennskap til redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
- kan drøfte og vurdere feltet design, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
-
Arbeids- og undervisningsformer
Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Presentasjon av prosjektplan.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave innen selvvalgt tema.
Prosjektoppgaven består av følgende krav:
- Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår. Omfang: 2000-2500 ord.
- Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.