EPN-V2

FKH3001 Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Entrepreneurship and Innovation in Art and Design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av entreprenørskap og innovasjon i undervisnings- og læringsprosesser. Emnet inkluderer nyskaping, forretningsforståelse, kreativitet og handlingsevne. Emnet er tilrettelagt for samarbeid med eksterne partnere fra offentlig sektor, utdanning og næringsliv. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • undervisning i entreprenørskap og innovasjon innenfor fagområdet design, kunst og håndverk
    • entreprenørskap som metode i grunnopplæringen og samarbeid med eksterne partnere
    • sentrale begreper og metoder knyttet til entreprenørskap og innovasjon; nyskaping, ideutvikling, problemløsning, prosjektledelse og produktutvikling fra idé til ferdig produkt
    • konsum, bærekraft og etiske problemstillinger i arbeid med entreprenørskap og nyskaping
    • etablering av egen bedrift og bedriftsintern nyskaping og utvikling; intraprenørskap
    • relevante rammebetingelser, strukturer og støtteordninger for bedriftsetablering
    • utviklinger og trender innen fagfeltet

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • planlegge og gjennomføre undervisning i entreprenørskap og innovasjon
    • anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for undervisning i entreprenørskap og innovasjon
    • anvende og formidle innovasjons- og entreprenørskapsprosesser i en prosjekt- og samarbeidsbasert kontekst
    • anvende kunnskap fra kreative fag i utvikling av forretningskonsepter, utarbeiding av en forretningsplan og planlegging og gjennomføring av et utviklingsprosjekt
    • lede seg selv og andre i prosjekter relatert til entreprenørskap i design, kunst og håndverk
    • anvende prosesser og metoder for kreativt arbeid i team
    • bruke digitale medier som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
    • identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av entreprenørskapsprosjekter, definere og utføre et avgrenset utviklingsarbeid innen fagområdet

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • organisere entreprenørskapsutdanning i samarbeid med eksterne partnere knyttet til undervisning, regionale og statlige aktører og næringsliv
    • inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
    • gi elever innsikt i mulige yrkesvalg gjennom utdanning i entreprenørskap knyttet til feltet design, kunst og håndverk
    • arbeide i team med entreprenøriell utvikling, både i egen profesjon og i læringssammenheng
    • planlegge og utføre oppgaver individuelt og i team og lede seg selv og andre i gjennomføring av utviklingsprosjekter
    • utøve, analysere, vurdere og utvikle kvalitet i entreprenørskapsutdanning
    • gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet og vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
    • formidle relevante rammeverk, strukturer og støtteordninger for bedriftsetablering
    • formidle verdien av bærekraftig utvikling i samfunnet
    • bruke relevante kommunikasjonsformer
  • Innhold

    Emnet går langs tre parallelle linjer, hvor studentene skal:

    1. utvikle egen erfaring, teoriforståelse og kompetanse i entreprenørskap gjennom praktisk, problembasert prosjektarbeid
    2. utvikle kompetanse i å arbeide med metoder for innovasjon og entreprenørskap i sin profesjonsutøvelse
    3. lære å organisere og gjennomføre entreprenørskapsundervisning i skolen i samarbeid med eksterne partnere
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet er organisert som problembasert læring gjennom prosjektarbeid i grupper med 4-5 studenter. Gruppene utvikler selvstendige løsninger og resultater gjennom deltakelse i undervisningen, arbeid med pensumlitteratur, egen informasjonsinnsamling, problemanalyse og prosjektarbeid. Det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

    Studentene introduseres for teori og metoder som er relevant for læringsmålene i emnet og forbereder og støtter aktivt arbeid i problembasert læring:

    • forelesninger og prosjektveiledning
    • deltagelse i relevante, eksterne arrangementer som dokumenteres i prosjektrapporten
    • presentasjoner
    • mappeinnleveringer

    Arbeidsformen inkluderer kunnskapsdeling, inkluderende beslutningsprosesser, akademiske diskusjoner og gjensidig kritisk tilbakemelding.

    Det forventes aktiv deltagelse i gruppearbeidet. Gruppene skal sette opp og underskrive en gruppekontrakt og samarbeide på grunnlag av denne. Gruppene skal føre en prosjektlogg og dokumentere deltagelse fra alle gruppemedlemmer gjennom hele emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen

  • Vurdering og eksamen

    Mappeeksamen i gruppe.

    • Prosjektrapport med omfang 3000 - 4000 ord.
    • Refleksjonsnotat over gruppens felles læringmed omfang 500 - 1000 ord
    • Muntlig sluttpresentasjon med diskusjon mellom studentgruppene
    • Kompletterende mappeinnleveringer fra perioden som vedlegg.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.