EPN

FKH3001 Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Entrepreneurship and Innovation in Art and Design
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Entreprenørskap og innovasjon i design, kunst og håndverk skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av entreprenørskap og innovasjon i undervisnings- og læringsprosesser. Emnet inkluderer nyskaping, forretningsforståelse, kreativitet og handlingsevne. Emnet er tilrettelagt for samarbeid med eksterne partnere fra offentlig sektor, utdanning og næringsliv. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. Emnet er tilrettelagt for internasjonal utveksling.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • undervisning i entreprenørskap og innovasjon innenfor fagområdet design, kunst og håndverk
  • entreprenørskap som metode i grunnopplæringen og samarbeid med eksterne partnere
  • sentrale begreper og metoder knyttet til entreprenørskap og innovasjon; nyskaping, ideutvikling, problemløsning, prosjektledelse og produktutvikling fra idé til ferdig produkt
  • konsum, bærekraft og etiske problemstillinger i arbeid med entreprenørskap og nyskaping
  • etablering av egen bedrift og bedriftsintern nyskaping og utvikling; intraprenørskap
  • relevante rammebetingelser, strukturer og støtteordninger for bedriftsetablering
  • utviklinger og trender innen fagfeltet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre undervisning i entreprenørskap og innovasjon
  • anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for undervisning i entreprenørskap og innovasjon
  • anvende og formidle innovasjons- og entreprenørskapsprosesser i en prosjekt- og samarbeidsbasert kontekst
  • anvende kunnskap fra kreative fag i utvikling av forretningskonsepter, utarbeiding av en forretningsplan og planlegging og gjennomføring av et utviklingsprosjekt
  • lede seg selv og andre i prosjekter relatert til entreprenørskap i design, kunst og håndverk
  • anvende prosesser og metoder for kreativt arbeid i team
  • bruke digitale medier som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
  • identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av entreprenørskapsprosjekter, definere og utføre et avgrenset utviklingsarbeid innen fagområdet

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • organisere entreprenørskapsutdanning i samarbeid med eksterne partnere knyttet til undervisning, regionale og statlige aktører og næringsliv
  • inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • gi elever innsikt i mulige yrkesvalg gjennom utdanning i entreprenørskap knyttet til feltet design, kunst og håndverk
  • arbeide i team med entreprenøriell utvikling, både i egen profesjon og i læringssammenheng
  • planlegge og utføre oppgaver individuelt og i team og lede seg selv og andre i gjennomføring av utviklingsprosjekter
  • utøve, analysere, vurdere og utvikle kvalitet i entreprenørskapsutdanning
  • gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet og vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
  • formidle relevante rammeverk, strukturer og støtteordninger for bedriftsetablering
  • formidle verdien av bærekraftig utvikling i samfunnet
  • bruke relevante kommunikasjonsformer

Innhold

Emnet går langs tre parallelle linjer, hvor studentene skal:

  1. utvikle egen erfaring, teoriforståelse og kompetanse i entreprenørskap gjennom praktisk, problembasert prosjektarbeid
  2. utvikle kompetanse i å arbeide med metoder for innovasjon og entreprenørskap i sin profesjonsutøvelse
  3. lære å organisere og gjennomføre entreprenørskapsundervisning i skolen i samarbeid med eksterne partnere

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som problembasert læring gjennom prosjektarbeid i grupper med 4-5 studenter. Gruppene utvikler selvstendige løsninger og resultater gjennom deltakelse i undervisningen, arbeid med pensumlitteratur, egen informasjonsinnsamling, problemanalyse og prosjektarbeid. Det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

Studentene introduseres for teori og metoder som er relevant for læringsmålene i emnet og forbereder og støtter aktivt arbeid i problembasert læring:

  • forelesninger og prosjektveiledning
  • deltagelse i relevante, eksterne arrangementer som dokumenteres i prosjektrapporten
  • presentasjoner
  • mappeinnleveringer

Arbeidsformen inkluderer kunnskapsdeling, inkluderende beslutningsprosesser, akademiske diskusjoner og gjensidig kritisk tilbakemelding.

Det forventes aktiv deltagelse i gruppearbeidet. Gruppene skal sette opp og underskrive en gruppekontrakt og samarbeide på grunnlag av denne. Gruppene skal føre en prosjektlogg og dokumentere deltagelse fra alle gruppemedlemmer gjennom hele emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen i gruppe.

  • Prosjektrapport med omfang 3000 - 4000 ord.                                           

  • Refleksjonsnotat over gruppens felles læringmed omfang 500 - 1000 ord

  • Muntlig sluttpresentasjon med diskusjon mellom studentgruppene

  • Kompletterende mappeinnleveringer fra perioden som vedlegg.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.