Programplaner og emneplaner - Student
FKH3000 Fordypning i design, kunst og håndverk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialization Studies in Art and Design
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 40.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen består av kompetanseområder fordelt på fem verkstedperioder. Studentene fordyper seg i, problematiserer og videreutvikler sin fagkompetanse. Fagteori inngår i emnet. Det er knyttet arbeidskrav til hver verkstedperiode. Fordypning i verkstedperiodene ses i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.
Forkunnskapskrav
Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i fagområdet
- har kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til fagområdet formgiving, kunst og håndverk
- har kunnskap om samtidens uttrykk innen kunst, design og arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
- har kunnskap om ulike metoder innen skapende arbeid som f.eks. intuitive og analytiske prosesser, ideutvikling og problemløsning, entreprenørskap
- har kunnskap om redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
- har kunnskap om innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen fagfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
- kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
- kan definere og utføre et FoU-arbeid innen fagområdet
- kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
- kan anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
- kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet
- kan vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
- kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet består av følgende kompetanseområder i verkstedsperioder, som er faglige fordypningsområder der en både jobber individuelt og i gruppe:
- Tegning og farge.
- Design.
- Arkitektur og omgivelser.
- Entreprenørskap og innovasjon.
- Fordypningsperiode i valgbare kompetanseområder.
Arbeidet med kompetanseområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget (se egen emneplan for både praksisopplæringen og profesjonsfaget). Alle sentrale aspekter ved kompetanseområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra kompetanseområdene. Se undervisningsplaner for de aktuelle faglige kompetanseområdene som inngår i studiet. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
- Faglige innføringer knyttet til demonstrasjoner.
- Drøftingsseminarer og vurderinger underveis i periodene og ved avslutning av obligatoriske studieoppgaver.
- Erfaringsinnhenting i verksteder og laboratorier.
- Gruppeprosjekter.
- Forberedelse, planlegging, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning.
Vurdering og eksamen
The course is divided into three modules.
The first module covers lectures on economic interactions for the energy market, focusing mainly on applications such as demand response management (DRM), and vehicle-to-grid (V2G), etc.
The second module consists of lectures on current and emerging approaches such as machine learning and blockchain for energy intelligence and network security.
The third module will be a seminar which will include a hands-on session on tools such as optimisation and machine learning for solving specific problems in future energy information networks, and will conclude with a project assignment to be submitted by a given deadline.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.;
Undervisningen starter i høstsemesteret og avsluttende vurdering er i vårsemesteret.
Sensorordning
Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid.;
Emneansvarlig
Gitte Skjønneberg