EPN

FKH3000 Fordypning i design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization Studies in Art and Design
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
40.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen består av kompetanseområder fordelt på fem verkstedperioder. Studentene fordyper seg i, problematiserer og videreutvikler sin fagkompetanse. Fagteori inngår i emnet. Det er knyttet arbeidskrav til hver verkstedperiode. Fordypning i verkstedperiodene ses i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i fagområdet
  • har kunnskap om materialer, redskaper og teknikker som er knyttet til fagområdet formgiving, kunst og håndverk 
  • har kunnskap om samtidens uttrykk innen kunst, design og arkitektur og kan bruke dette som referanse for skapende arbeid
  • har kunnskap om ulike metoder innen skapende arbeid som f.eks. intuitive og analytiske prosesser, ideutvikling og problemløsning, entreprenørskap
  • har kunnskap om redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv ut fra helse, miljø og sikkerhet
  • har kunnskap om innovasjon, forskning og utviklingsarbeid innen fagfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere, drøfte, anvende og vurdere faglig kunnskap på teoretiske og praktisk-estetiske problemstillinger
  • kan utforske og vurdere samspillet mellom materialer, redskaper og teknikker i praktisk arbeid, innen tradisjon og nyskaping
  • kan definere og utføre et FoU-arbeid innen fagområdet
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser
  • kan anvende fagdidaktisk kunnskap og erfaring fra praksis som grunnlag for skapende arbeid og undervisning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan gjøre rede for sentrale metoder og tilnærmingsmåter for innhenting av kunnskap på fagområdet
  • kan vurdere og formulere fornyingsbehov i faget
  • kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet består av følgende kompetanseområder i verkstedsperioder, som er faglige fordypningsområder der en både jobber individuelt og i gruppe:

  1. Tegning og farge.
  2. Design.
  3. Arkitektur og omgivelser.
  4. Entreprenørskap og innovasjon.
  5. Fordypningsperiode i valgbare kompetanseområder.

Arbeidet med kompetanseområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget (se egen emneplan for både praksisopplæringen og profesjonsfaget). Alle sentrale aspekter ved kompetanseområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Arbeidsmåtene omfatter også opplæring i ulike veilednings- og vurderingsformer underveis. Skapende arbeid foregår på verkstedene og det legges vekt på en utforskende arbeidsmetode.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav:

  • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid fra kompetanseområdene. Se undervisningsplaner for de aktuelle faglige kompetanseområdene som inngår i studiet.  Vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

  • Faglige innføringer knyttet til demonstrasjoner.
  • Drøftingsseminarer og vurderinger underveis i periodene og ved avslutning av obligatoriske studieoppgaver.
  • Erfaringsinnhenting i verksteder og laboratorier.
  • Gruppeprosjekter.
  • Forberedelse, planlegging, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring.

 Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning.

Vurdering og eksamen

Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave med fordypning innen valgbare emner som tilbys (Se undervisningsplanen).

Prosjektoppgaven består av følgende krav:

  • Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår.
  • Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
  • Omfang på 2000-2500 ord.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel tilltat

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Gitte Skjønneberg