EPN-V2

FKH2200 Profesjonsfag 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Subjects 2
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Fagdidaktikk

Studenten

  • har kunnskap om fagfeltets potensiale for utvikling av bærekraftige holdninger i et samfunnsetisk perspektiv
  • har kunnskap om forholdet mellom læreplaner og undervisningspraksis samt teorier som problematiserer fagfeltets iboende kompleksitet
  • har kunnskap om gjeldende, relevante læreplaner i grunnopplæringen
  • har kunnskap om framveksten av fagdidaktisk forskning på fagfeltet med tilhørende variasjoner i valg av metoder og drøftingsperspektiv
  • har fagdidaktisk profesjonskunnskap med storbyen som kontekst
  • har kunnskap om den samiske kulturens posisjon og kompleksitet i fagfeltet

Pedagogikk

Studenten

  • har kjennskap til hvordan sentrale ideer og verdier gjennom historien har påvirket oppfatningen av oppdragelse og opplæring
  • har kunnskap om prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige situasjoner; sosiale og emosjonelle vansker
  • har kunnskap om hvordan skolen kan bidra til livsmestring og resiliens hos barn og unge
  • har kunnskap om elevers rettigheter; samiske barn og ungdoms rett til opplæring ut fra opplæringsloven og gjeldende læreplaner
  • har kunnskap om pedagogisk utviklings- og prosjektarbeid; metoder, problemformulering og forskningsetikk

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • kan reflektere over ulike fagdidaktiske posisjoner i et historisk perspektiv
  • kan analysere og drøfte forholdet mellom læreplaners intensjon og gjennomført undervisning med referanse til relevant teori
  • kan reflektere over undervisning innen fagfeltet med et bærekraftig perspektiv på demokrati, samhandling, dannelse og etikk
  • kan reflektere over samfunnets behov for kompetanse innen fagfeltet i et framtidsperspektiv
  • kan anvende kunnskap om urfolks kulturer, med vekt på det samiske

Pedagogikk

Studenten

  • kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger
  • kan sammen med kolleger og aktuelle eksterne samarbeidspartnere og gi relevant omsorg og hjelp til barn og unge i konflikt og krise
  • har forutsetning for å delta i pedagogisk prosjekt- og utviklingsarbeid
  • kan drøfte aktuelle forskningsetiske utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over egen undervisningspraksis ut fra gjeldende læreplan, skolens verdigrunnlag og overordnede mål
  • kjenner til nyere forskning på fagfeltet
  • kan vurdere og fornye egen profesjonspraksis
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe etisk begrunnede verdivalg

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • deltakelse i minst ett av to seminarer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

Bestått/ ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

En intern og en ekstern sensor kontrollerer oppgavesettet, den interne sensoren kontrollerer besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

BIOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, ERGOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, FARB1050 Folkehelse og helseforvaltning, FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning, RAB1050 Folkehelse og helseforvaltning, ORI1050 Folkehelse og helseforvaltning, PMED1050 Folkehelse og helseforvaltning, SYKK1050 Folkehelse og helseforvaltning, SYKP1050 Folkehelse og helseforvaltning, TAB1050 Folkehelse og helseforvaltning og VERB1050 Folkehelse og helseforvaltning er 100 % overlappende.

Sensorordning

1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager

Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

2. Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager

Vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 studiepoeng med ZPED2 Pedagogikk 2, og eksamensdelen i Pedagogikk er ekvivalent med eksamen i ZPED2.