Programplaner og emneplaner - Student
FKH2100 Kunst- og designhistorie 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Design History 2
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
I andre studieår får studenten en videreføring av kunnskap og forståelse innenfor kunst- og designhistorie og kunstformidling. Kunst- og designhistorie 2 og museumspraksis sees i sammenheng.
Forkunnskapskrav
Bestått alle emner og første praksisperiode fra 1. studieår.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de viktigste strømningene i kunst- og designhistorien fra 1900 fram til i dag
- har grundig kunnskap om noen utvalgte hovedverk i kunst- og designhistorien
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til miljø innenfor kunst, arkitektur- og designfeltet
- har kunnskap om teknologiens innvirkning på den visuelle og materielle kulturen
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre en selvstendig analyse av verk innenfor kunst, arkitektur og design
- kan bruke faget i tema- og prosjektarbeid.
- kan bruke egnet pedagogisk verktøy i visuell og muntlig formidling av kunst- og designhistorie
- kan bruke relevant faglitteratur og relevante faguttrykk i skriftlig og muntlig kommunikasjon med ulike målgrupper
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan vise faglighet i formidling av nyere kunst- og designhistorie til elever på museer og i det offentlige rom
- kan reflektere over kunst- og designhistorie i tverrfaglig arbeid i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i kunst og designhistorie 2 foregår som forelesninger, seminarer, omvisninger og praksis. Undervisningen vil ikke dekke alle områder av pensum.
Det forventes at studenten arbeider selvstendig med pensum og deltar aktivt i obligatorisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
- planlegging og gjennomføring av et formidlings- og verkstedsopplegg for skolebarn i museer. Det skal fremlegges skriftlig undervisningsmateriell som grunnlag for opplegget
Vurdering og eksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen, over to dager om et selvvalgt verk innenfor oppgitt tema (ca. 1500-1700 ord).
Eksamen kan påklages.
Fravær - ikke bestått
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
Vurderes av emneansvarlig og en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.