Programplaner og emneplaner - Student
FKH2003 Grafikk og digitale medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Printmaking and digital media
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet Grafikk og digitale medier bygger videre på praktisk estetiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i ulike grafiske teknikker, og egnede digitale programvarer.
Emnet gir et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk, samt innsikt i grafikkens historie.
Digitale medier vil bli brukt både som forberedelse til grafiske bildeuttrykk, og som selvstendig uttrykksform.
-
Anbefalte forkunnskaper
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer
- har innsikt i ulike digitale programvarer
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, og vedlikehold av disse.
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne benytte, relevante materialer, redskaper og teknikker innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk.
- skal kunne bruke digitale medier i forberedelse til grafiske uttrykksformer, og som selvstendig digitalt uttrykk
- skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.
- skal kunne benytte relevant teori i forhold til eget skapende arbeid
Generelle kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for undervisning i grafikk og digitale medier
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
-
Innhold
Emnet strekker seg over om lag seks uker, og har følgende innhold:
Innføring i:
- ulike grafisk teknikker.
- tegning som utgangspunkt for grafiske uttrykk.
- digital forberedelse til grafikk.
- grafisk layout.
-
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet benyttes arbeidsformer som forelesninger, demonstrasjoner, gruppe- og individuelt verkstedsarbeid.
Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut over pensum.
Det benyttes varierte arbeids- og undervisningsformer, for å ivareta vekselspillet mellom skapende handling og teoretisk forståelse, samt gjennomgående fagdidaktiske refleksjoner.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.
-
Vurdering og eksamen
Kravet om tilstedeværelse må være innfridd før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen
Eksamensoppgaven består av et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet tar utgangspunkt i et gitt tema innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på 2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten.
Eksamensresultatet kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
-
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav: Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
-
Emneansvarlig
Universitetslektor Hildegunn Solbø
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH2000 Kunst og håndverk 2.