EPN-V2

FKH2003 Grafikk og digitale medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Printmaking and digital media
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet Grafikk og digitale medier bygger videre på praktisk estetiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i ulike grafiske teknikker, og egnede digitale programvarer.

    Emnet gir et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk, samt innsikt i grafikkens historie.

    Digitale medier vil bli brukt både som forberedelse til grafiske bildeuttrykk, og som selvstendig uttrykksform.

  • Anbefalte forkunnskaper

    For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer
    • har innsikt i ulike digitale programvarer
    • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, og vedlikehold av disse.

    Ferdigheter

    Studenten

    • skal kunne benytte, relevante materialer, redskaper og teknikker innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk.
    • skal kunne bruke digitale medier i forberedelse til grafiske uttrykksformer, og som selvstendig digitalt uttrykk
    • skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.
    • skal kunne benytte relevant teori i forhold til eget skapende arbeid

    Generelle kompetanse

    Studenten ​​

    • kan tilrettelegge for undervisning i grafikk og digitale medier
    • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
  • Innhold

    Emnet strekker seg over om lag seks uker, og har følgende innhold:

    Innføring i:

    • ulike grafisk teknikker.
    • tegning som utgangspunkt for grafiske uttrykk.
    • digital forberedelse til grafikk.
    • grafisk layout.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I emnet benyttes arbeidsformer som forelesninger, demonstrasjoner, gruppe- og individuelt verkstedsarbeid.

    Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut over pensum.

    Det benyttes varierte arbeids- og undervisningsformer, for å ivareta vekselspillet mellom skapende handling og teoretisk forståelse, samt gjennomgående fagdidaktiske refleksjoner.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.

  • Vurdering og eksamen

    Kravet om tilstedeværelse må være innfridd før studenten kan fremstille seg til eksamen.

    Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen

    Eksamensoppgaven består av et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet tar utgangspunkt i et gitt tema innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på 2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

    Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.

    Opptakskrav: Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå.

  • Emneansvarlig

    Universitetslektor Hildegunn Solbø

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH2000 Kunst og håndverk 2.