EPN

FKH2002 Søm og design for bærekraft Emneplan

Engelsk emnenavn
Sewing and design for sustainability
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Søm og design for bærekraft skal gi studentene en teoretisk og praktisk forståelse av fagområdet. Emnet bygger på kunnskaper og ferdigheter i tekstil og design fra første studieår. I emnet fokuseres det på tekstilt arbeid i to- og tredimensjonale form, samt praktisering av design for bærekraft. Innholdet bør sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.

Anbefalte forkunnskaper

For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier. 

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: 

Kunnskap 

Studenten 

  • har kunnskap om skapende arbeid i to- og tredimensjonale form.
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, samt vedlikehold av redskap og utstyr.
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid. 
  • har kunnskap om materialers og produkters livsløp og deres miljøpåvirkning.
  • har kunnskap om prinsipper og praksiser i design for bærekraft og bærekrafttematikk i kunst.

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan anvende relevante materialer, teknikker og redskaper i arbeid med to- og tredimensjonal form.
  • kan anvende digitale medier i skapende arbeid og formidling.
  • kan anvende fagbegrep og fagteori om materialer og design for bærekraft i akademisk tekst.
  • kan beskrive produkters livsløp og praktisere design for bærekraft i design-, kunst og håndverk.
  • kan anvende HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid. 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan tilrettelegge for undervisning i idéutvikling og design- og håndverksprosess.
  • kan reflektere over sammenhenger mellom design, produkt, materialer, helse og miljø.

Arbeids- og undervisningsformer

I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.  

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen som inkluderer: 

  • Material- og teknikkutprøvinger.

  • Ferdigstilt praktisk skapende arbeid.

  • Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord.

Eksamensresultat kan påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavebesvarelsene). Ekstern sensor brukes jevnlig. 

Opptakskrav

Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.

Opptakskrav: Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå, 

Emneansvarlig

Universitetslektor Gitte Skjønneberg

og

Førsteamanuensis Ingvill Gjerdrum Maus

Emneoverlapp

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH2000 Kunst og håndverk 2.