Programplaner og emneplaner - Student
FKH2002 Søm og design for bærekraft Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sewing and design for sustainability
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet Søm og design for bærekraft skal gi studentene en teoretisk og praktisk forståelse av fagområdet. Emnet bygger på kunnskaper og ferdigheter i tekstil og design fra første studieår. I emnet fokuseres det på tekstilt arbeid i to- og tredimensjonale form, samt praktisering av design for bærekraft. Innholdet bør sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.
-
Anbefalte forkunnskaper
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skapende arbeid i to- og tredimensjonale form.
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, samt vedlikehold av redskap og utstyr.
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
- har kunnskap om materialers og produkters livsløp og deres miljøpåvirkning.
- har kunnskap om prinsipper og praksiser i design for bærekraft og bærekrafttematikk i kunst.
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante materialer, teknikker og redskaper i arbeid med to- og tredimensjonal form.
- kan anvende digitale medier i skapende arbeid og formidling.
- kan anvende fagbegrep og fagteori om materialer og design for bærekraft i akademisk tekst.
- kan beskrive produkters livsløp og praktisere design for bærekraft i design-, kunst og håndverk.
- kan anvende HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for undervisning i idéutvikling og design- og håndverksprosess.
- kan reflektere over sammenhenger mellom design, produkt, materialer, helse og miljø.
-
Arbeids- og undervisningsformer
I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.
-
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
- Material- og teknikkutprøvinger.
- Ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
- Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord.
Eksamensresultat kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavebesvarelsene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.
Opptakskrav: Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå,
-
Emneansvarlig
Universitetslektor Gitte Skjønneberg
og
Førsteamanuensis Ingvill Gjerdrum Maus
-
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH2000 Kunst og håndverk 2.