EPN-V2

FKH2002 Søm og design for bærekraft Emneplan

Engelsk emnenavn
Sewing and design for sustainability
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet Søm og design for bærekraft skal gi studentene en teoretisk og praktisk forståelse av fagområdet. Emnet bygger på kunnskaper og ferdigheter i tekstil og design fra første studieår. I emnet fokuseres det på tekstilt arbeid i to- og tredimensjonale form, samt praktisering av design for bærekraft. Innholdet bør sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen.

  • Anbefalte forkunnskaper

    For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om skapende arbeid i to- og tredimensjonale form.
    • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, samt vedlikehold av redskap og utstyr.
    • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
    • har kunnskap om materialers og produkters livsløp og deres miljøpåvirkning.
    • har kunnskap om prinsipper og praksiser i design for bærekraft og bærekrafttematikk i kunst.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende relevante materialer, teknikker og redskaper i arbeid med to- og tredimensjonal form.
    • kan anvende digitale medier i skapende arbeid og formidling.
    • kan anvende fagbegrep og fagteori om materialer og design for bærekraft i akademisk tekst.
    • kan beskrive produkters livsløp og praktisere design for bærekraft i design-, kunst og håndverk.
    • kan anvende HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for undervisning i idéutvikling og design- og håndverksprosess.
    • kan reflektere over sammenhenger mellom design, produkt, materialer, helse og miljø.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    I studiet brukes det arbeidsformer som forelesning, demonstrasjoner, seminar, veiledning og faglig diskusjon, og det forutsettes aktiv deltagelse i undervisningen. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, ferdigheter og faglige forståelse. Det forventes at studenten anvender pensum i emnet, samt innhenter og anvender relevant fagstoff utenfor pensum.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell mappeeksamen som inkluderer:

    • Material- og teknikkutprøvinger.
    • Ferdigstilt praktisk skapende arbeid.
    • Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavebesvarelsene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Ved ledig kapasitet kan emnet tilbys som enkeltemneopptak. Tilbud gis kun ved ledig plasser.

    Opptakskrav: Minst 60 studiepoeng i kunstfaglig/pedagogisk utdanning på universitets- eller høgskolenivå,

  • Emneansvarlig

    Universitetslektor Gitte Skjønneberg

    og

    Førsteamanuensis Ingvill Gjerdrum Maus

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH2000 Kunst og håndverk 2.