Programplaner og emneplaner - Student
FKH1200 Profesjonsfag 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Study of professions 1
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.
Forkunnskapskrav
Arbeidet foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, (oppgaveskriving), presentasjon i grupper. Inkludert i emnet er en minipraksis hvor studentene gjennomfører kreative og innovative aktiviteter i samhandling med barn og unge på ulike arenaer.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Fagdidaktikk
Studenten
- har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
- har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
- har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
- har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag
Pedagogikk
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
- har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
- kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
- har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
- kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
- kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
- kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
- kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
- kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn
Pedagogikk
Studenten
- kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
- kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
- kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
- kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
- kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
- kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
- kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
- kan delta i og reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid med studenter fra ulike profesjonsstudier (Interact)
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler skal være tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Vurdering og eksamen
Eksamen i profesjonsfaget er delt i to. En eksamen for fagdidaktiske emner og en for pedagogiske emner.
- Fagdidaktiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager knyttet til praksisopplæringen, se egen emneplan for praksisopplæring (ca. 1500-1700 ord). Teller 40 prosent av sluttkarakter.
- Pedagogiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager (ca. 2000-2500 ord). Teller 60 prosent av sluttkarakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Karakterskala fra A til F.
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene) på begge eksamener. Ekstern sensor kan anvendes.