EPN-V2

FKH1200 Profesjonsfag 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Study of professions 1
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Forkunnskapskrav

Arbeidet foregår i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudium, skriftlige øvelser, (oppgaveskriving), presentasjon i grupper. Inkludert i emnet er en minipraksis hvor studentene gjennomfører kreative og innovative aktiviteter i samhandling med barn og unge på ulike arenaer.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Fagdidaktikk

Studenten

  • har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
  • har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
  • har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
  • har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
  • har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag

Pedagogikk

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
  • har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
  • kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
  • har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
  • kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
  • kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
  • kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
  • kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
  • kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn

Pedagogikk

Studenten

  • kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
  • kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
  • kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
  • kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
  • kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
  • kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
  • kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
  • kan delta i og reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid med studenter fra ulike profesjonsstudier (Interact)

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler skal være tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Eksamen i profesjonsfaget er delt i to. En eksamen for fagdidaktiske emner og en for pedagogiske emner.

  1. Fagdidaktiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager knyttet til praksisopplæringen, se egen emneplan for praksisopplæring (ca. 1500-1700 ord). Teller 40 prosent av sluttkarakter.
  2. Pedagogiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager (ca. 2000-2500 ord). Teller 60 prosent av sluttkarakter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Karakterskala fra A til F.

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene) på begge eksamener. Ekstern sensor kan anvendes.