Programplaner og emneplaner - Student
FKH1200 Profesjonsfag 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Study of professions 1
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Fagdidaktikk
Studenten
- har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
- har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
- har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
- har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag
Pedagogikk
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
- har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
- kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
- har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
- kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
- kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
- kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
- kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
- kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn
Pedagogikk
Studenten
- kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
- kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
- kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
- kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
- kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
- kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
- kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
Arbeids- og undervisningsformer
Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En fagdidaktisk oppgave knyttet til fagfeltet.
- En muntlig presentasjon i grupper over et pedagogisk tema.
- En muntlig grupperapport knyttet til praksis i grunnskolen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves 80 prosent frammøte med deltakelse i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse:
Vurdering og eksamen
Eksamen i profesjonsfaget er delt i to. En eksamen for pedagogiske emner og en for fagdidaktiske emner.
- Fagdidaktiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager knyttet til praksisopplæringen, se egen emneplan for praksisopplæring (ca. 1500-1700 ord). Teller 40 prosent av sluttkarakter.
- Pedagogiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager (ca. 2000-2500 ord). Teller 60 prosent av sluttkarakter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Karakterskala fra A til F.
Sensorordning
Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.