EPN-V2

FKH1101 Kunst- og designhistorie Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design History 1
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og designhistorie har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
    • har kunnskap om hovedlinjer i designhistorien fra 1850-1900
    • har kunnskap om relevant fagterminologi
    • har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget i
    • har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
    • kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
    • kan samarbeide og aktivt delta i grupper om framlegging av fagstoff
    • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
    • kan anvende relevant faglitteratur innenfor kunst- og designhistorie og referere korrekt i skriftlig arbeid

    Generelle kompetanse

    Studenten:

    • kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
    • kan reflektere over hvordan visuelle og materielle kulturytringer kan inspirere til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
    • kan anvende kunnskaper i kunst og designhistorie på praktiske og teoretiske problemstillinger
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst- og designhistorie tilpasset ulike alderstrinn
    • kan se sammenhenger mellom kunst- og designhistorie og andre fag/fagområder i skolen
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som brukes er bl.a. forelesninger, presentasjoner, og omvisninger der studentene deltar med innlegg. Forelesningene, omvisninger og museumsbesøk vil ikke dekke alle områder av pensum.

    Kunst- og designhistorie er viktige elementer i prosjekt og temaarbeid.

    Det forventes at studenten arbeider selvstendig med pensum og deltar aktivt i obligatorisk undervisning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
    • individuelt skriftlig arbeid innlevert og faglig gjennomgått i undervisning (500-550 ord)
    • en presentasjon på museum - utført som gruppearbeid (to eller tre studenter) for medstudenter og emneansvarlig i løpet av studieåret
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema. (ca. 1500-1700 ord).

    Fravær - ikke bestått

    Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen F på eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1100.