Programplaner og emneplaner - Student
FKH1101 Art and Design History 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst- og designhistorie
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Deleksamen 1: To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.
Required preliminary courses
Kunst og håndverk 2 bygger på Kunst og håndverk 1 og skal bidra til fordypet kunnskap om praktisk arbeid og ferdigheter i verkstedene med tilhørende fagdidaktisk refleksjon. Emnet skal gi videre innsikt i fagets visuelle og materielle kulturforankring. Studenten skal i løpet av studiet videreutvikle egne praktiske ferdigheter - både analoge og digitale - og få erfaring med et utvalg av materialer, arbeidsmåter og tenkesett som gir læringsutbytte i tråd med læreplanen for trinn 1-7 og trinn 5-10. Fagdidaktisk refleksjon og forholdet mellom læreplan og profesjonspraksis problematiseres gjennom kritisk gransking av praksis og oppgaver, med fokus på undervisning, veiledning og vurdering. Sammenhenger mellom barns leik og læring løftes fram. Skapende arbeidsprosesser på verksteder knyttes til miljøbevisst bruk av materialer og produksjonsmetoder. Studiet vektlegger utvikling av evne til å oppfatte og forstå andres budskap og selv kunne kommunisere i visuelle og fysiske ytringsformer. Studenten blir i vesentlig grad utfordret til å lære i samhandling med andre. Forholdet mellom læreplan og profesjonspraksis problematiseres. Fagdidaktisk refleksjon er en integrert del av oppgaver, praktisk undervisning, veiledning og vurdering. Utforskende arbeid skal fremme studentens læring, selvstendighet, oppfinnsomhet, analytiske ferdigheter, gjennomføringsevne og kritiske refleksjon. Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetoder skal bidra til utvikling av studentens selvstendighet, analytiske evner og kritiske refleksjon.
Deleksamen 1 (praktiske utviklingsarbeid) tar utgangspunkt i et selvvalgt materialområde. Formålet med det praktiske utviklingsarbeidet er at studentene skal arbeide utforskende og praktisk skapende innenfor ett eller flere av fagets kjerneelementer. Kjerneelementene er håndverksferdigheter, kunst- og designprosesser, visuell kommunikasjon og kulturforståelse. Verkstedarbeid og utvikling av håndverksferdigheter - og håndlag i vid betydning - er sentralt. Praktisk utviklingsarbeid er rettet mot fagdidaktisk arbeid i grunnskolen. Studentenes egen utforskningsprosess skal dokumenteres gjennom logg, mappe eller lignende. Denne dokumentasjonen skal vise egen utforskningsprosess og fagstoff som er relevant prosjektet. Fagstoff hentes fra pensum og selvvalgt litteratur.
Deleksamen 2 (FoU-oppgaven) har et omfang på 7000 ord (+/- 10%). Kunst og håndverk er et praktisk, estetisk og visuelt fag, og den skriftlige rapporten skal derfor også inneholde bilder. Bildene kan være i løpende tekst og/eller som vedlegg. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling eller fokusområde som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et kunst og håndverksfaglig tema som er relevant i grunnskolen. Studenten kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.
I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
- har kunnskap om hovedlinjer i designhistorien fra 1850-1900
- har kunnskap om relevant fagterminologi
- har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget i
- har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom
Ferdigheter
Studenten:
- kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
- kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
- kan samarbeide og aktivt delta i grupper om framlegging av fagstoff
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
- kan anvende relevant faglitteratur innenfor kunst- og designhistorie og referere korrekt i skriftlig arbeid
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan reflektere over hvordan visuelle og materielle kulturytringer kan inspirere til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
- kan anvende kunnskaper i kunst og designhistorie på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst- og designhistorie tilpasset ulike alderstrinn
- kan se sammenhenger mellom kunst- og designhistorie og andre fag/fagområder i skolen
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer som brukes er bl.a. forelesninger, presentasjoner, og omvisninger der studentene deltar med innlegg. Forelesningene, omvisninger og museumsbesøk vil ikke dekke alle områder av pensum.
Kunst- og designhistorie er viktige elementer i prosjekt og temaarbeid.
Det forventes at studenten arbeider selvstendig med pensum og deltar aktivt i obligatorisk undervisning.
Course requirements
Arbeidskrav våren 2021:
- minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
- Individuelt skriftlig arbeid innlevert og faglig gjennomgått i undervisning (500-550 ord).
[Arbeidskrav tidligere:]
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
- en skriftlig individuell oppgave om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema (1500-1700 ord)
- en presentasjon på museum - utført som gruppearbeid (to eller tre studenter) for medstudenter og emneansvarlig i løpet av studieåret
Assessment
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema. (ca. 1500-1700 ord).
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen F på eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1100.