Programplaner og emneplaner - Student
FKH1100 Kunst- og designhistorie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Design History 1
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og designhistorie har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
- har kunnskap om hovedlinjer i designhistorien fra 1850-1900
- har kunnskap om relevant fagterminologi
- har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget
- har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom
Ferdigheter
Studenten:
- kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
- kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
- kan bruke visuell dokumentasjon som pedagogisk verktøy
- kan samarbeide og aktivt delta i grupper om framlegging av fagstoff
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
- kan anvende relevant faglitteratur innenfor kunst- og designhistorie og referere korrekt i skriftlig arbeid
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan bruke ulike digitale søkeverktøy til å finne relevante kilder til oppgaver og prosjektarbeid
- kan reflektere over hvordan visuelle materielle kulturytringer kan inspirere til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
- kan anvende kunnskaper i kunst og designhistorie på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst- og designhistorie tilpasset ulike alderstrinn
- kan se sammenhenger mellom kunst- og designhistorie og andre fag/fagområder i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som brukes er bl.a. forelesninger, presentasjoner, og omvisninger der studentene deltar med innlegg. Forelesningene, omvisninger og museumsbesøk vil ikke dekke alle områder av pensum.
Kunst- og designhistorie er viktige elementer i prosjekt og temaarbeid.
Det forventes at studenten arbeider selvstendig med pensum og deltar aktivt i obligatorisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
- en skriftlig individuell oppgave om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema (1500-1700 ord)
- en presentasjon på museum - utført som gruppearbeid (to eller tre studenter) for medstudenter og emneansvarlig i løpet av studieåret
Vurdering og eksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema. (ca. 1500-1700 ord).
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen F på eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
Vurderes av emneansvarlig og en intern sensor. Ekstern sensur brukes jevnlig.