EPN-V2

FKH1100 Kunst- og designhistorie Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design History 1
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal være et viktig teoretisk grunnlag for de praktiske fagene i faglærerutdanningen. Kunst og formkultur har en nær tilknytning til vitenskapsfaget kunsthistorie.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de store linjene i kunsthistorien fra oldtiden til 1900
  • har kunnskap om relevant fagterminologi
  • har kunnskap om arkitektur, byggeskikk og bruksgjenstander som uttrykk for den tiden og det samfunn det ble laget
  • har kunnskap om verdien av kunst og formkultur som del av personlighetsutviklingen
  • har kjennskap til sentrale museer og gallerier rettet mot skole, barn og ungdom

Ferdigheter

Studenten

  • kan enkle metoder for å analysere verk innenfor kunst, arkitektur og design
  • kan bruke varierte formidlingsformer tilpasset ulike elevgrupper og situasjoner
  • kan bruke visuell dokumentasjon som pedagogisk verktøy
  • kan samarbeide i grupper om framlegging av fagstoff
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig på et tilfredsstillende faglig nivå
  • kan bruke ulike søkeverktøy til innhenting av informasjon i faget for å kunne dokumentere og evaluere eget arbeid og finne kilder til oppgaver og prosjektarbeid.

Generelle kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan visuelle og materielle kulturytringer inspirerer til egen idéutvikling og skapende arbeid for elever i skolen
  • kan anvende kunnskaper i kunst og formkultur på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan finne fram til relevant faglitteratur innenfor kunst og formkultur
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kunst og formkultur tilpasset ulike alderstrinn i klasserommet
  • kan se sammenhenger mellom kunst og formkultur og andre fag/fagområder i skolen

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som brukes er bl.a forelesninger, presentasjoner, omvisninger og seminarer der studentene deltar med innlegg. Forelesningene, omvisninger og byvandringer vil ikke dekke alle områder av pensum.

Kunst og formkultur er viktige elementer i prosjekt og temaarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En hjemmeoppgave utført som gruppearbeid. Resultatet fremføres for medstudenter og faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager om et selvvalgt verk innenfor et oppgitt tema. (ca. 1500-1700 ord).

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen eller som får vurderingen F på eksamen, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Sensorordning

Vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.