Studieinfo emne FKH1004 2021 HØST
FKH1004 Digitale verktøy og medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital tools and media
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 5 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til digitale medier slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike digitale verktøy, medier og programvare. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har basiskunnskap om digitale verktøy, medier og aktuell programvare
- har kunnskap om systematiske, utforskende og kreative prosesser i arbeid med digitale medier og verktøy
- har kunnskap om innhenting av digital informasjon, formidling og veiledning
- har kjennskap til opphavsrettslige forhold i visuelle og digitale medier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede digitale verktøy i eget skapende arbeid
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen prosess
- kan finne fram til relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med digitale medier
- kan bruke digitale medier i skapende arbeid og formidling
- kan reflektere rundt etiske og HMS utfordringer i arbeid med digitale medier
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
- kan kritisk vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon gjennom digitale medier og verktøy
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet i emnet skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogisk og didaktisk refleksjon. Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Alle sentrale aspekter behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for veiledning, faglige diskusjoner, gruppearbeid og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Obligatorisk tilstedeværelse og aktiviteter må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring inngår. Omfang på 1000-1500 ord.
Ferdigstilt praktisk skapende arbeid med dokumentert prosess.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått - Ikke bestått
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.
Emneansvarlig
Universitetslektor Kari Saasen Strand
Emneoverlapp
Emnet overlapper 5 studiepoeng mot FKH1000.