EPN-V2

FKH1004 Digitale verktøy og medier Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital tools and media
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til digitale medier slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike digitale verktøy, medier og programvare. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

    Kunnskap

    Studenten

    • har basiskunnskap om digitale verktøy, medier og aktuell programvare
    • har kunnskap om systematiske, utforskende og kreative prosesser i arbeid med digitale medier og verktøy
    • har kunnskap om innhenting av digital informasjon, formidling og veiledning
    • har kjennskap til opphavsrettslige forhold i visuelle og digitale medier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende egnede digitale verktøy i eget skapende arbeid
    • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen prosess
    • kan finne fram til relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med digitale medier
    • kan bruke digitale medier i skapende arbeid og formidling
    • kan reflektere rundt etiske og HMS utfordringer i arbeid med digitale medier

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
    • kan kritisk vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon gjennom digitale medier og verktøy
    • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidet i emnet skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogisk og didaktisk refleksjon. Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Alle sentrale aspekter behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for veiledning, faglige diskusjoner, gruppearbeid og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Obligatorisk tilstedeværelse og aktiviteter må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

    • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
    • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
  • Vurdering og eksamen

    Individuell mappeeksamen som inkluderer:

    • Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring inngår. Omfang på 1000-1500 ord.
    • Ferdigstilt praktisk skapende arbeid med dokumentert prosess.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - Ikke bestått

  • Sensorordning

    En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.

  • Emneansvarlig

    Universitetslektor Kari Saasen Strand

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 5 studiepoeng mot FKH1000.