Programplaner og emneplaner - Student
FKH1004 Digitale verktøy og medier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital tools and media
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- 
    InnledningEmnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til digitale medier slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike digitale verktøy, medier og programvare. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet. 
- 
    ForkunnskapskravOpptak til studiet. 
- 
    LæringsutbytteEtter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: Kunnskap Studenten - har basiskunnskap om digitale verktøy, medier og aktuell programvare
- har kunnskap om systematiske, utforskende og kreative prosesser i arbeid med digitale medier og verktøy
- har kunnskap om innhenting av digital informasjon, formidling og veiledning
- har kjennskap til opphavsrettslige forhold i visuelle og digitale medier
 Ferdigheter Studenten - kan anvende egnede digitale verktøy i eget skapende arbeid
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen prosess
- kan finne fram til relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med digitale medier
- kan bruke digitale medier i skapende arbeid og formidling
- kan reflektere rundt etiske og HMS utfordringer i arbeid med digitale medier
 Generell kompetanse Studenten - kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
- kan kritisk vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon gjennom digitale medier og verktøy
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerArbeidet i emnet skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogisk og didaktisk refleksjon. Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Alle sentrale aspekter behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for veiledning, faglige diskusjoner, gruppearbeid og selvstudium. 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterObligatorisk tilstedeværelse og aktiviteter må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. - Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
 
- 
    Vurdering og eksamenIndividuell mappeeksamen som inkluderer: - Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring inngår. Omfang på 1000-1500 ord.
- Ferdigstilt praktisk skapende arbeid med dokumentert prosess.
 Eksamensresultat kan påklages. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle. 
- 
    VurderingsuttrykkBestått - Ikke bestått 
- 
    SensorordningEn intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes. 
- 
    EmneansvarligUniversitetslektor Kari Saasen Strand 
- 
    EmneoverlappEmnet overlapper 5 studiepoeng mot FKH1000.