Programplaner og emneplaner - Student
FKH1003 Leire og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ceramic art and design
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell semesteroppgave, omfang 3000 ord, (+/- 10 prosent). Prosjektrapport hvor erfaringer fra prosjektarbeidet belyses i et teoretisk perspektiv.
Ny/utsatt eksamen Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Forkunnskapskrav
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Læringsutbytte
- Utvikling av egen lederrolle og kommunikasjonsbevissthet
- Organisasjonsforståelse
- Ledelse av læringsprosesser
- Utviklings- og endringsarbeid
- Veiledning, og ulike metoder og verktøy for refleksjon
- Barnehagen som lærende organisasjon
- Profesjonsutvikling og profesjonsetikk
- Overordnede lover, styringsdokument og rammebetingelser
- Samarbeid med foresatte og eksterne instanser
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er i hovedsak verkstedbasert. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjoner, øvelser og oppgaver i materialet, samt ulike former for gruppearbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter også øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Emnet bygger på et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogisk og didaktisk refleksjon. Emnet gir innføring i materialkunnskap og utfordringer knyttet til helse, miljø og sikkerhet. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet. Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Det fagdidaktiske perspektivet reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle skapende potensialer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
- Presentasjon av tema innen material- og miljølære.
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
- Verkstedshåndbok for arbeid med leire i verksted
Vurdering og eksamen
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
- Skisser, material- og teknikkutprøvinger
- Ferdigstilt praktisk skapende arbeid
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A-F
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1000.