EPN-V2

FKH1003 Leire og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Ceramic art and design
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.

Forkunnskapskrav

Se opptakskrav i programplanen.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper i arbeid med kunst, design og leire
  • har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i to - og tredimensjonalform
  • har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
  • har kunnskap om materialer, bærekraft og HMS relevant for arbeid med design og leire
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant for kunst og håndverk i skole og samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en kunst og designprosess
  • kan utvikle en idé, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
  • kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
  • kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeid med kunst, design og leire
  • kan drøfte og reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
  • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
  • har generell verkstedkompetanse knyttet til arbeid med leire

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Godkjent innlevering av første utkast av en skriftlig oppgave og deltakelse på en obligatorisk veiledning til oppgaven. Endelig versjon av oppgaven utgjør første deleksamen i emnet.
  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
  • 80 % deltakelse på seminarer

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deleksamener:

Deleksamen 1

Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.

Deleksamen 2

Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Varighet ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Deleksamen 1 kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Deleksamen 2 må tas på nytt. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.

Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 49 % og deleksamen 2 utgjør 51 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.

Sensorordning

Deleksamen 1: Interne sensorer.

Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.

Emneoverlapp

  • Fagdidaktikk
  • Anatomi og fysiologi
  • Treningslære
  • Bevegelseslæring
  • Individuelle idretter og aktiviteter
  • Lagidretter
  • Ferdighetsutvikling