Programplaner og emneplaner - Student
FKH1003 Leire og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ceramic art and design
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper i arbeid med kunst, design og leire
- har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i to - og tredimensjonalform
- har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
- har kunnskap om materialer, bærekraft og HMS relevant for arbeid med design og leire
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant for kunst og håndverk i skole og samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en kunst og designprosess
- kan utvikle en idé, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
- kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
- kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeid med kunst, design og leire
- kan drøfte og reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
- har generell verkstedkompetanse knyttet til arbeid med leire
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Godkjent innlevering av første utkast av en skriftlig oppgave og deltakelse på en obligatorisk veiledning til oppgaven. Endelig versjon av oppgaven utgjør første deleksamen i emnet.
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
- 80 % deltakelse på seminarer
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.
Deleksamen 2
Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Varighet ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Deleksamen 1 kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Deleksamen 2 må tas på nytt. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 49 % og deleksamen 2 utgjør 51 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Sensorordning
Deleksamen 1: Interne sensorer.
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.
Emneoverlapp
- Fagdidaktikk
- Anatomi og fysiologi
- Treningslære
- Bevegelseslæring
- Individuelle idretter og aktiviteter
- Lagidretter
- Ferdighetsutvikling