EPN-V2

FKH1002 Tegning Emneplan

Engelsk emnenavn
Drawing
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om å gjøre seg kjent med grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på å øve opp evnen i frihåndstegning fra observasjon, til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tegning
  • har grunnleggende kunnskap om ulike visuelle virkemidler
  • har kunnskap om kreative prosesser, og fagteori
  • har kunnskap om etikk, bærekraft og HMS relevant for arbeid med tegning
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant innen kunst og håndverk i skole og samfunn
  • har kunnskap om ulike kulturelle særpreg og samtidsuttrykk

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess
  • kan utvikle en idé, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en prosess fram til ferdig produkt
  • kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i visuelle uttrykk og kommunikasjon
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
  • kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med tegning
  • kan reflektere over og diskutere ulike kulturuttrykk og etikk knyttet til skapende arbeid
  • kan reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
  • har evne til og viser interesse for ulike visuelle ytringer, meningsinnhold og faglig egenutvikling innen tegning
  • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
  • har generell verkstedkompetanse knyttet til tegning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er i hovedsak verkstedbasert. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, demonstrasjoner, øvelser og oppgaver i materialet, samt ulike former for gruppearbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter også øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Emnet bygger på et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogisk og didaktisk refleksjon. Emnet gir innføring i materialkunnskap og utfordringer knyttet til helse, miljø og sikkerhet. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet. Alle sentrale aspekter i emnet behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Det fagdidaktiske perspektivet reiser viktige spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Et vesentlig spørsmål er hvilke forutsetninger og rammebetingelser som er nødvendige for et godt læringsmiljø og for å utvikle skapende potensialer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av tema innen material og miljølære
  • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen som inkluderer:

  • Skisser, material- og teknikkutprøvinger
  • Ferdigstilt praktisk skapende arbeid
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår Omfang på 2000-2500 ord

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I emne 2 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med videreutvikling av elevenes engelskkompetanse med vekt på grunnleggende skriftlige ferdigheter på 5.-10. trinn. Arbeidet fokuserer på tilpasset utvikling av elevers skriftlige ferdigheter og vurdering av disse, samt  studentenes egne skriftlige ferdigheter, med fokus på kunnskap og bruk av gunnleggende grammatiske strukturer i egen tekstproduksjon. I denne modulen inngår videre arbeid med skjønnlitterære og andre engelskspråklige tekster med fokus på tekstforståelse og sjangerbevissthet.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har

- kunnskap om varierte metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk

- inngående kunnskap om sentrale mønstre i det engelske språkets struktur

- innsikt i ulike undervisningsmetoder og læringstrategier, og kan identifisere forskjeller mellom dem, for å støtte elevenes språklæring i klasserommet og deres selvstendig læring utenfor klasserommet

- kunnskap om lesing og skriving som prosesser 

- kunnskap om forskjeller mellom ulike sjangre med hensyn til målgruppe, bruk av ordforråd og grammatiske strukturer

- kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst

- kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på

- god forståelse av den nasjonale fagplanen i engelsk (LK20) og kan bruke den til å organisere språkopplæring

- kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

- kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst

- kunnskap om engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier

Ferdigheter

Studenten kan:

- bruke målspråket sikkert og funksjonelt skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng

- bruke og forklare relevante faguttrykk

- bruke variert lærestoff i undervisningen, som gjenspeiler elevenes bruk av engelsk utenfor klasserommet

- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn

- tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes produktive skriveferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy

- bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt

- bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring

- tilrettelegge for at elevene kan skape skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

- bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier 

- arbeide selvstendig med problemstillinger i faget

- vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

- velge ut og tilrettelegge arbeid med engelskspråklige tekster for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse

Studenten kan

- reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv

- arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

- vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Emneansvarlig

Undervisningen i emne 2 gis i vårsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Siden studentene er en del av et internasjonalt profesjonelt felleskap, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, er én uke i emne 2 lagt til York i regi av Det norske studiesenteret. Dette studieoppholdet er en integrert del av studiet og er ment å gi deltakerne en sjanse til å bruke engelsk i autentiske situasjoner. De studentene som ikke har anledning til å delta i York gjennomfører alternative arbeidskrav (se avsnittet «Arbeidskrav»).

Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av skriftlige og muntlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet.

Praksis

Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men enkelte arbeidskrav er lagt til eget eller lånt klasserom.

Emneoverlapp

Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell oppgave relatert til vurdering av elevtekst, med fokus på grammatikk (del A: språklig analyse av skriftlige tekster og skriftlig vurdering av elevtekst i gruppe, 500-700 ord; del B: individuell beskrivelse av opplegg knyttet til videre arbeid med spesifikke problemområder, som lyd- eller videofil, 5-7 minutter).
  • Gruppeoppgave relatert til lesning og pedagogisk bruk av IKT-verktøy etter opplæring (utforming av en digital læringsressurs, for elevenes utvikling av leseferdigheter, om lag 15 min.)
  • Individuell oppgave relatert til utviklingen av elevenes grunnleggende ferdigheter (5.-10. trinn), med vekt på relevant språklæringsteori og utvikling av egen praksis (del A: prosjektbeskrivelse og oppsummering av tilbakemeldinger fra eget kollegium på 500 ord +/- 10%; del B: utkast til rapport om eget utviklingsprosjekt med vekt på relevant språklæringsteori, læringsmål og vurderingspraksis på 1000 ord +/- 10%).

Studenter som ikke har anledning til å være med på samlingen i York gjennomfører et arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav. Dette fastsettes av faglærer.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se emneplanens hoveddel.