EPN-V2

FKH1001 Tekstil og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Textile and design
Studieprogram
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om estetiske teorier
  • har kunnskap om design og designprosesser
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
  • har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
  • kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
  • kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
  • kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
  • har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tekstil og design
  • har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i samtidsuttrykk og design
  • har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
  • har kunnskap om kulturelle særpreg, gjenbruk og bærekraft innen tekstil
  • har kunnskap om sammenheng mellom materialer, helse og miljø
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant innen kunst og håndverk i skole og samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess
  • kan utvikle en idé, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en designprosess
  • kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
  • kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med tekstil og design
  • kan reflektere over og diskutere ulike kulturuttrykk og etikk knyttet til skapende arbeid
  • kan reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan ta ansvar, veilede og samarbeide om læringsutbytte i felles prosjekter
  • har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for tekstil og design
  • har evne til og viser interesse for verdivalg, ulike ytringer, meningsinnhold og faglig egenutvikling innen tekstil og design
  • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
  • har generell verkstedkompetanse knyttet til tekstil og design

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

Profesjonsfaglig/fagdidaktisk refleksjon inngår i kompetanseområdene i emnet FKH3000. Refleksjon presenteres og drøftes i plenum.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell hjemmeeksamen over to dager etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være knyttet til praksis. Omfang: ca.1500-1700 ord;

Eksamensresultatet kan påklages.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

En intern;sensor;og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern;sensor;kan anvendes.;

Sensorordning

En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1000.