Programplaner og emneplaner - Student
FKH1001 Tekstil og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Textile and design
- Studieprogram
-
Faglærerutdanning i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om estetiske teorier
- har kunnskap om design og designprosesser
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
- har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
- har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
- kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
- kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
- kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
- kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
- kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
- kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
- har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper innen tekstil og design
- har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i samtidsuttrykk og design
- har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
- har kunnskap om kulturelle særpreg, gjenbruk og bærekraft innen tekstil
- har kunnskap om sammenheng mellom materialer, helse og miljø
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant innen kunst og håndverk i skole og samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess
- kan utvikle en idé, anvende visuelle virkemidler og gjennomføre en designprosess
- kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
- kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med tekstil og design
- kan reflektere over og diskutere ulike kulturuttrykk og etikk knyttet til skapende arbeid
- kan reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder
Generell kompetanse
Studenten
- kan ta ansvar, veilede og samarbeide om læringsutbytte i felles prosjekter
- har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for tekstil og design
- har evne til og viser interesse for verdivalg, ulike ytringer, meningsinnhold og faglig egenutvikling innen tekstil og design
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
- har generell verkstedkompetanse knyttet til tekstil og design
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
Profesjonsfaglig/fagdidaktisk refleksjon inngår i kompetanseområdene i emnet FKH3000. Refleksjon presenteres og drøftes i plenum.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell hjemmeeksamen over to dager etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være knyttet til praksis. Omfang: ca.1500-1700 ord;
Eksamensresultatet kan påklages.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
En intern;sensor;og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern;sensor;kan anvendes.;
Sensorordning
En intern sensor og en bedømmersensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1000.