Programplaner og emneplaner - Student
FKFH6000 Mangfoldskompetanse i helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Diversity Competence in Health Care
- Studieprogram
-
Mangfoldskompetanse i helsearbeid
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emneplanen ble godkjent av rektor 20. august 2009 og revidert av studieutvalget 15. januar 2015
Redaksjonelle endringer foretatt 9. juni 2016, 25. juni 2019 og 17. januar 2020.
Gjeldende fra høstsemesteret 2020.
Redaksjonelle endringer foretatt 29.02.2024.
Emnet Mangfoldskompetanse i helsearbeid har et omfang på 30 studiepoeng og er et deltidsstudium som går over ett studieår. Emnet legger vekt på sentrale perspektiver og begreper som bidrar til økt forståelse av kommunikasjon, samhandling og maktforhold i dagens mangfoldige samfunn (se innhold), med spesielt fokus på interaksjon mellom brukergrupper og helsepersonell. Det fokuseres også på ulike gruppers møte med helsevesenet, målet om likeverdige helsetjenester og kulturspesifikke temaer innen helse.
Emnet er utviklet for å imøtekomme helsearbeiderens behov for økt kompetanse om mangfold, og gir et kunnskapsbasert grunnlag for helsearbeid i et mangfoldig og komplekst samfunn.
Emnet Mangfoldskompetanse i helsearbeid er en revidert versjon av det tidligere emnet Flerkulturelt Helsearbeid.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
- har kunnskap om migrasjon, etnisitet, rasisme, rasialisering og kulturalisering
- har kunnskap om minoritet- og majoritetsperspektiver, inkludering, marginalisering, abelisme, diskriminering og makt
- har kunnskap om identitet knyttet til migrasjon, kultur, religion, etnisitet, kjønn, klasse og funksjonsvariasjon
- har kunnskap om helsearbeid, kommunikasjon via tolk og tillitt i et mangfoldig samfunn
- har kunnskap om mangfoldsperspektiver på arbeidsplassen
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold og profesjonsutøvelse
- kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfold og profesjonsutøvelse.
- kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til mangfold kritisk
- kan reflektere faglig over egen profesjonsutøvelse og/eller samfunnsengasjement
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
- kan formidle profesjonskunnskap i et mangfoldsperspektiv i tråd med krav til akademisk skriving
Innhold
Sentrale temaer i emnet er:
- Mangfold og mangfoldskompetanse
- Minoritet og majoritet
- Kultur, etnisitet, religion, kjønn, klasse
- Migrasjon og migrasjonshelse
- Funksjonsvariasjon
- Identitet og tilhørighet
- Profesjon, kommunikasjon og tillitt
- Kommunikasjon via tolk og flerspråklighet
- Kultursensitivitet og etnosentrisme
- Inkludering og integrering
- Ekskludering og utenforskap
- Diskriminering, abelisme og rasisme
- Interseksjonalitet
- Postkolonisme og dekolonisering
- Maktperspektiver
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av mangfoldsproblematikk. Siden det er et hovedmål å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse, vil det bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid, og deres personlige og profesjonelle erfaringer.Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret profesjonssutøvelse. Arbeid med praktiske eksempler er sentralt.
Studiet er organisert på følgende måte:
- Selvstendig arbeid: skriving av arbeidskrav, arbeid med pensum og levering av individuelle oppgaver på universitetets digitale læringsplattform
- Samlinger: på Campus og digitalt
- Gruppearbeid: på Campus i forbindelse med samlinger og digitalt med innleveringer av oppgaver på universitetets digitale læringsplattform
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Første semester leveres et faglig refleksjonsnotat på 2000-3000 ord. Studenten velger selv en problemstilling eller case med utgangspunkt i egen praksis og som kan relateres til sentrale temaer i emnet (se innhold). Den faglige refleksjonen skal gjenspeile læringsutbyttene på emnet (se læringsutbytte). Arbeidskravet vil ligge til grunn for veiledning og skal videreutvikles til en eksamenstekst (se eksamen).
Arbeidskrav leveres innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på universitetets digitale læringsplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig innlevering, ett faglig refleksjonsnotat på 5000 ord +/- 10 %. Notatet er en videreutvikling av første arbeidskrav som har vært gjenstand for veiledning.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
A: Fremragende
Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter
B: Meget god
Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter
C: God
Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter
D: Nokså god
Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter
E: Tilstrekkelig
Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter
F: Ikke bestått
Tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av eksamene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.
Opptakskrav
Målgruppe
Emnet er utviklet for å imøtekomme helsetjenestens behov for økt kompetanse om mangfold, og gir et kunnskapsbasert grunnlag for helsearbeid i et mangfoldig samfunn knyttet til helse, sykdom og behandling i det norske helsevesenet
Opptakskrav
For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning.
Emneoverlapp
Emne overlapper med emne FKF6000