EPN

FKFH6000 Mangfoldskompetanse i helsearbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Diversity Competence in Health Care
Studieprogram
Mangfoldskompetanse i helsearbeid
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen ble godkjent av rektor 20. august 2009 og revidert av studieutvalget 15. januar 2015

Redaksjonelle endringer foretatt 9. juni 2016, 25. juni 2019 og 17. januar 2020.

Gjeldende fra høstsemesteret 2020.

Emnet Mangfoldskompetanse i helsearbeid har et omfang på 30 studiepoeng og er et deltidsstudium som går over ett studieår. Overordnet fokus er refleksjon over yrkesutøvernes rolle i en flerkulturell helseinstitusjon. Sentralt er velferdsstaten som ramme for interaksjon mellom brukergrupper og helsepersonell.

 

Studiet skal fremme kompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt og mangfoldig samfunn og bidra til å videreutvikle yrkesutøveres teoretiske og analytiske kunnskap fra handlingsberedskap til handlingskompetanse i et mangfoldig profesjonelt miljø.

Studentene skal:

  • skaffe seg innsikt i kulturelt betingede begrepsforskjeller knyttet til helse, sykdom og behandling
  • bli bevisst på ansvar og roller som yrkesutøver i et flerkulturelt helsevesen
  • tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i veiledning og kommunikasjon i et mangfoldig fag -og arbeidsmiljø

Mål for studiet er videre at denne forståelsen skal gjenspeiles i studentenes praksis slik det kommer til uttrykk i to refleksjonsnotat som skrives i løpet av studiet. 

Studiet er utviklet for å møte behov hos yrkesutøvere som arbeider med flerkulturelle spørsmål og mangfoldsproblematikk knyttet til helse, sykdom og behandling i det norske helsevesenet

Emnet Mangfoldskompetanse i helsearbeid er en revidert versjon av det tidligere emnet Flerkulturelt Helsearbeid.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter endt studium har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold
  • har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon og integrering
  • har kunnskap om yrkesutøvelse i en flerkulturell kontekst
  • har kunnskap om veiledning i et flerkulturelt arbeidsmiljø

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse
  • kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes -og profesjonsutøvelse
  • har evne til å veilede kolleger i flerkulturelle problemstillinger

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen rolle som veileder
  • kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet
  • Kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre
  • kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og profesjonsarbeid i helsevesenet

Innhold

Studiet har fire hovedtemaer som integreres gjennom de fire samlingene:

 

  1. Kultur, mangfold og fellesskap
  • Kultur, etnisitet
  • Identitet
  • Minoritet og majoritet
  • Interseksjonalitet - kjønn, klasse og status
  • Mangfoldskompetanse

 

  1. Mobilitet, migrasjon og integrering
  • Migrasjon og mobilitet
  • Integrering
  • Religion og sekularitet
  • Velferdsstat og samfunn
  • Kolonialisme, imperialisme, og postkolonialisme

 

3. Profesjon og mangfoldskompetanse i helsevesenet - ansvar og roller

  • Profesjonsroller og brukerperspektiver - hva er ‘mangfoldskompetanse’?
  • Implementering av mangfoldskompetanse i helseinstitusjoner
  • System, institusjon, individ - strukturelle og avgjørende faktorer for helse og helseomsorg

 

4.Veiledningskompetanse i et flerkulturelt fag- og arbeidsmiljø

  • Veiledning og kommunikasjon - ansvar og roller
  • Formell og uformell kompetanse: Konsekvenser for inkludering og likeverdige helsetjenester
  • Mangfoldskompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling
  • ‘Ubehaget’ i helseomsorg - selvrefleksjon og veiledningskompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av mangfoldsproblematikk. Siden det er et hovedmål for studiet å fremme kompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn, vil det bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid, og deres personlige og yrkesmessige erfaring.

 

Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper.

 

Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen, gruppearbeid og refleksjonsnotater. Eksemplene skal hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt. Det skal videre være et mål at man finner fram til eksempler som krever tverrfaglig samarbeid.

 

Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, legges det et stort ansvar på den enkelte for egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin.

 

Studiet er organisert på følgende måte:

a) Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur samt veiledning ved lærer/fagperson i forbindelse med refleksjonsnotatene (se nedenfor).

 

b) Kollokviegrupper som studentene oppfordres til å starte opp og drive selv for å få maksimalt utbytte av studiet. Dette anbefales både i forbindelse med å diskutere pensum og skrive refleksjonsnotater.

 

c) Samlinger med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Det er fire samlinger à tre dager i løpet av studiet. I et holdningsskapende studium som Mangfoldskompetanse i helsearbeid er det viktig at det utvikles en kullidentitet, og at samlingene åpner for direkte kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene i mellom. Dette er også begrunnelsen for kravet om tilstedeværelse (se nedenfor). Noe undervisning vil kunne samkjøres med emnet FKF6100 Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere.

 

d) Refleksjonsnotater. I løpet av studiet skal studentene skrive to individuelle refleksjonsnotater over selvvalgt tema. De to refleksjonsnotater leveres til veiledning innen oppgitte frister. På det første refleksjonsnotatet tilbys veiledning fra faglærer/fagperson, mens det legges opp til ‘hverandreveiledning’ i skrivegrupper på det andre refleksjonsnotatet.

Hensikten med veiledningen er å hjelpe studentene til å utnytte og koordinere de ulike komponentene som inngår i studiet, slik at de får størst mulig utbytte av opplegget som helhet. Når det gjelder veiledning knyttet til refleksjonsnotatene, understrekes det at det er studentene selv som har det hele og fulle ansvar for utforming av innhold og ferdigstilling av notatet. Veileder kan komme med ideer og forslag under arbeidet, men har ikke ansvar for resultatet.

 

e) Skrivegrupper. I forbindelse med det andre refleksjonsnotatet skal studentene gi hverandre tilbakemeldinger. Det etableres skrivegrupper på OsloMets digitale læringsplattform og det organiseres ‘hverandreveiledning’ som aktivitet på én av samlingene. Gruppestørrelsen er ideelt sett fire, men vil kunne variere avhengig av størrelsen på kullet.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav.

 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før mappeeksamen kan avlegges:

  1. Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.
  2. Innlevering av selvvalgt pensum til faglærer for godkjenning innen fastsatt frist.

 

Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

 

Faglige aktiviteter med krav om tilstedeværelse

Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75% av den totale samlingstiden. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.

Vurdering og eksamen

De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %).

Dersom mappen får karakteren F ved ordinær eksamen, kan en omarbeidet versjon leveres til påfølgende ny/utsatt eksamen. Ved ytterligere eksamensforsøk må helt ny mappe leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingskriterier

A: Fremragende

Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

B: Meget god

Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

C: God

Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

D: Nokså god

Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

E: Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

F: Ikke bestått

Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål.

Sensorordning

Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Opptakskrav

Målgruppe

Studiet er utviklet for å møte behov hos yrkesutøvere som arbeider med flerkulturelle spørsmål og mangfoldsproblematikk knyttet til helse, sykdom og behandling i det norske helsevesenet

 

Opptakskrav

For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning og to års relevant yrkeserfaring.

Emneansvarlig

Benedikte V. Lindskog

Emneoverlapp