Programplaner og emneplaner - Student
FKF6100 Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Diversity Competence for Professionals
- Studieprogram
-
Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
- har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon og integrering.
- har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst.
- har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
- har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.
;
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
- kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
- kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
- kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det flerkulturelle samfunnet.
- viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
- har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon og integrering.
- har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst.
- har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
- har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
- kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
- kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
- kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
- kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det flerkulturelle samfunnet.
- viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
- kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
Innhold
Studiet vil være preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av spørsmål knyttet til flerkulturalitet og mangfoldstematikk. Det er et hovedmål for studiet å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse. Det vil derfor bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid og deres personlige og yrkesmessige erfaring. Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsmåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret yrkespraksis.
Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og ulike former for diskusjonsgrupper.
Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonsnotatene. Eksemplene skal hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt og fra andre relevante erfaringer i eget liv. Det skal videre være et mål at man finner fram til eksempler som krever tverrfaglig samarbeid.
Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, har den enkelte et stort ansvar for egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin. Sammen med forelesninger, gruppesamtaler og veiledning, skal pensumlitteratur og andre læremidler danne et allsidig grunnlag for studentens eget læringsarbeid. Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men må snarere sees som supplementer, som går i dybden på enkelttemaer og kobler dem til det siste innen kunnskapsutviklingen på feltet og til aktuelle problemstillinger.
I studiet inngår fire konsentrerte undervisningssamlinger av varighet på tre dager. Samlingene foregår på virkedager.
Studiet er organisert på følgende måte:
a) Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur, ulike medier samt veiledning ved lærer/fagperson i forbindelse med refleksjonsnotater.
b) Samlinger med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Utviklingen av en kullidentitet er en viktig læringsfaktor, ettersom den muliggjør en bredere og mer forpliktende tillitsbasert erfaringsutveksling og kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene imellom.
c) Faglig forum på OsloMets digitale læringsplattform, der hver student i fire runder bidrar med minst ett selvstendig innlegg og minst to kommentarer til andres innlegg.
d) Innleveringer, der studentene sender minst to refleksjonsnotater til veiledning. Notatene er relatert til samlingene og det gis tilbud om veiledning fra fagansvarlig eller annen fagperson knyttet til studiet når notatene leveres innen oppgitte frister.
e) Veiledning kan gis enten gjennom datakommunikasjon, over telefon, som samtaler ansikt til ansikt eller i skriftlig form. Veiledningen tilbys i forbindelse med skrivingen av refleksjonsnotater.
Arbeids- og undervisningsformer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.;
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltagelse i minst tre av fire runder med faglig forum på universitetets digitale læringsplattform.
- Levere utkast til to refleksjonsnotater for veiledning innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene leveres på universitetets digitale læringsplattform.
Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.;
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på elektronisk læringsmiddelplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av mangfoldsproblematikk. Siden det er et hovedmål å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse, vil det bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid og deres personlige og yrkesmessige erfaring. Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsmåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret yrkespraksis.
Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonsnotatene. Eksemplene kan hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt eller fra andre relevante erfaringer i eget liv.
Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, har den enkelte et stort ansvar for egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin. Sammen med forelesninger, gruppesamtaler og veiledning, skal pensumlitteratur og andre læremidler danne et allsidig grunnlag for studentens eget læringsarbeid. Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men må snarere sees som supplementer, som går i dybden på enkelttemaer og kobler dem til det siste innen kunnskapsutviklingen på feltet og til aktuelle problemstillinger.
I studiet inngår fire konsentrerte undervisningssamlinger av varighet på tre dager. Samlingene foregår på virkedager.
Studiet er organisert på følgende måte:
- Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur og ulike medier.
- Samlinger med forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner. Utviklingen av en kullidentitet er en viktig læringsfaktor, ettersom den muliggjør en bredere og mer forpliktende tillitsbasert erfaringsutveksling og kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene imellom. Noe undervisning vil kunne samkjøres med emnet FKFH6000 Mangfoldskompetanse i helsearbeid.
- Faglig forum på OsloMets digitale læringsplattform, der hver student i fire runder bidrar med minst ett selvstendig innlegg og minst to kommentarer til andres innlegg.
- Refleksjonsnotater. I løpet av studiet skal studentene skrive to individuelle refleksjonsnotater over selvvalgt tema. De to refleksjonsnotater leveres til veiledning innen oppgitte frister. På det første refleksjonsnotatet tilbys veiledning fra faglærer/fagperson, mens det legges opp til ‘hverandreveiledning’ i skrivegrupper på det andre refleksjonsnotatet. Hensikten med veiledningen er å hjelpe studentene til å utnytte og koordinere de ulike komponentene som inngår i studiet, slik at de får størst mulig utbytte av opplegget som helhet. Når det gjelder veiledning knyttet til refleksjonsnotatene, understrekes det at det er studentene selv som har det hele og fulle ansvar for utforming av innhold og ferdigstilling av notatet. Veileder(e) kan komme med ideer og forslag under arbeidet, men har ikke ansvar for resultatet.
- Skrivegrupper. I forbindelse med det andre refleksjonsnotatet skal studentene gi hverandre tilbakemeldinger. Det etableres skrivegrupper på OsloMets digitale læringsplattform og det organiseres ‘hverandreveiledning’ som aktivitet på én av samlingene. Gruppestørrelsen vil variere fra to til fire.
Hjelpemidler ved eksamen
Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge studenten følger god forskningspraksis mht. kildehenvisning.
Sensorordning
Emneplanen er godkjent av styret for Høgskolen i Oslo 28. august 1997.
Revisjon godkjent av prodekan på fullmakt 25. juni 2012.
Redaksjonelle endringer foretatt 17. april 2015 og 7. juli 2016.
Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 5. februar 2019.
Gjeldende fra høstsemesteret 2019.
Flerkulturell fagkompetanse har vært tilbudt som videreutdanning fra høsten 1997 (fram til våren 2013 med navnet Flerkulturell forståelse 1). Studiet gir en innføring i sentrale begreper som gjelder forholdet mellom individ, samfunn og kultur. Faktorer som påvirker den individuelle yrkes- og profesjonsutøvelsen i en flerkulturell sammenheng blir drøftet. Spesiell vekt blir lagt på hvordan forskjellige prinsipper for ulikhet, slik som etnisitet, kjønn og klasse, påvirker hverandre og får ulikt utfall i ulike sammenhenger.
Flerkulturell fagkompetanse er et deltidsstudium over ett studieår.
Opptakskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning innen det flerkulturelle feltet
- har kunnskap om språklig og kulturelt mangfold, både historisk og i samtiden, med særlig vekt på den norske konteksten
- har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet
- har bred oversikt over ulike perspektiver på mangfold
- har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv
- har kunnskap om profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst
- har kunnskap om maktforhold som har betydning for yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- mestrer bruken av sentrale begreper og teorier som tilhører fagområdet og kan bruke disse faglige ressursene i refleksjon over egen praksis eller eget ståsted
- har evne til å anlegge et faglig helhetsperspektiv på aktuelle problemstillinger som angår profesjonsutøvelse i ulike flerkulturelle kontekster i samfunnet
- kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer
Generell kompetanse
Studenten
- kan relatere fagteori og begreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre
- kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det flerkulturelle samfunnet
- viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse
Emneansvarlig
Cato Christensen