EPN-V2

FKF6100 Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere Emneplan

Engelsk emnenavn
Diversity Competence for Professionals
Studieprogram
Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Mappevurdering

De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %).;;

Dersom mappen får karakteren F ved ordinær eksamen, kan en omarbeidet versjon leveres til påfølgende ny/utsatt eksamen. Ved ytterligere eksamensforsøk må helt ny mappe leveres.

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge studenten følger god forskningspraksis mht. kildehenvisning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold.
  • har kunnskap om ulike perspektiver på migrasjon og integrering.
  • har kunnskap om yrkes- og profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst.
  • har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet.
  • har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv.

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold, mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.
  • kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfoldsproblematikk i yrkes- og profesjonsutøvelse.
  • kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk vurdere ulike teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan relatere fagteori og fagbegreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
  • kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det flerkulturelle samfunnet.
  • viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse.

Innhold

Studiet vil være preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av spørsmål knyttet til flerkulturalitet og mangfoldstematikk. Det er et hovedmål for studiet å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse. Det vil derfor bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid og deres personlige og yrkesmessige erfaring. Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsmåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret yrkespraksis.

Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og ulike former for diskusjonsgrupper.

Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonsnotatene. Eksemplene skal hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt og fra andre relevante erfaringer i eget liv. Det skal videre være et mål at man finner fram til eksempler som krever tverrfaglig samarbeid.

Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, har den enkelte et stort ansvar for egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin. Sammen med forelesninger, gruppesamtaler og veiledning, skal pensumlitteratur og andre læremidler danne et allsidig grunnlag for studentens eget læringsarbeid. Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men må snarere sees som supplementer, som går i dybden på enkelttemaer og kobler dem til det siste innen kunnskapsutviklingen på feltet og til aktuelle problemstillinger.

I studiet inngår fire konsentrerte undervisningssamlinger av varighet på tre dager. Samlingene foregår på virkedager.

Studiet er organisert på følgende måte:

a) Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur, ulike medier samt veiledning ved lærer/fagperson i forbindelse med refleksjonsnotater.

b) Samlinger med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Utviklingen av en kullidentitet er en viktig læringsfaktor, ettersom den muliggjør en bredere og mer forpliktende tillitsbasert erfaringsutveksling og kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene imellom.

c) Faglig forum på OsloMets digitale læringsplattform, der hver student i fire runder bidrar med minst ett selvstendig innlegg og minst to kommentarer til andres innlegg.

d) Innleveringer, der studentene sender minst to refleksjonsnotater til veiledning. Notatene er relatert til samlingene og det gis tilbud om veiledning fra fagansvarlig eller annen fagperson knyttet til studiet når notatene leveres innen oppgitte frister.

e) Veiledning kan gis enten gjennom datakommunikasjon, over telefon, som samtaler ansikt til ansikt eller i skriftlig form. Veiledningen tilbys i forbindelse med skrivingen av refleksjonsnotater.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge studenten følger god forskningspraksis mht. kildehenvisning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Målgruppe

Emnet er utviklet for å imøtekomme profesjonsutøveres behov for økt kompetanse om mangfold, og gir et kunnskapsbasert grunnlag for profesjonsutøvelse i et flerkulturelt og komplekst samfunn.

Opptakskrav

For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning og to års relevant yrkeserfaring.

Vurdering og eksamen

Studiet består av fire hovedtema gjennomført som fire samlinger:

1. Kultur, mangfold og felleskap

  • Kultur og etnisitet
  • Identitet
  • Minoritet og majoritet
  • Interseksjonalitet - kjønn, klasse, status
  • Mangfoldskompetanse

2. Mobilitet, migrasjon og integrering

  • Migrasjon og mobilitet
  • Integrering
  • Religion og sekularitet
  • Velferdsstat og samfunn
  • Kolonialisme, imperialisme og postkolonialisme

3. Kommunikasjon og makt

  • Maktperspektiver
  • Språk og diskurs
  • Hatprat og rasisme

4. Dannelse og kompetanse

  • Sosialisering og profesjonsidentitet
  • Formell og uformell kompetanse
  • Mangfoldskompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling
  • Læringskulturer

Hjelpemidler ved eksamen

Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av mappene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Vurderingsuttrykk

Emneplanen er godkjent av styret for Høgskolen i Oslo 28. august 1997.

Revisjon godkjent av prodekan på fullmakt 25. juni 2012.

Redaksjonelle endringer foretatt 17. april 2015 og 7. juli 2016.

Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 5. februar 2019.

Gjeldende fra høstsemesteret 2019.

Flerkulturell fagkompetanse har vært tilbudt som videreutdanning fra høsten 1997 (fram til våren 2013 med navnet Flerkulturell forståelse 1). Studiet gir en innføring i sentrale begreper som gjelder forholdet mellom individ, samfunn og kultur. Faktorer som påvirker den individuelle yrkes- og profesjonsutøvelsen i en flerkulturell sammenheng blir drøftet. Spesiell vekt blir lagt på hvordan forskjellige prinsipper for ulikhet, slik som etnisitet, kjønn og klasse, påvirker hverandre og får ulikt utfall i ulike sammenhenger.

Flerkulturell fagkompetanse er et deltidsstudium over ett studieår.

Sensorordning

Ingen forkunnskapskrav.

Opptakskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning innen det flerkulturelle feltet
  • har kunnskap om språklig og kulturelt mangfold, både historisk og i samtiden, med særlig vekt på den norske konteksten
  • har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet
  • har bred oversikt over ulike perspektiver på mangfold
  • har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv
  • har kunnskap om profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst
  • har kunnskap om maktforhold som har betydning for yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • mestrer bruken av sentrale begreper og teorier som tilhører fagområdet og kan bruke disse faglige ressursene i refleksjon over egen praksis eller eget ståsted
  • har evne til å anlegge et faglig helhetsperspektiv på aktuelle problemstillinger som angår profesjonsutøvelse i ulike flerkulturelle kontekster i samfunnet
  • kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan relatere fagteori og begreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre
  • kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det flerkulturelle samfunnet
  • viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse

Emneansvarlig

Målgruppe

Emnet er utviklet for å imøtekomme profesjonsutøveres behov for økt kompetanse om mangfold, og gir et kunnskapsbasert grunnlag for profesjonsutøvelse i et flerkulturelt og komplekst samfunn.

Opptakskrav

For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning og to års relevant yrkeserfaring.