EPN

FKF6100 Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere Emneplan

Engelsk emnenavn
Diversity Competence for Professionals
Studieprogram
Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen er godkjent av styret for Høgskolen i Oslo 28. august 1997.

Revisjon godkjent av prodekan på fullmakt 25. juni 2012.

Redaksjonelle endringer foretatt 17. april 2015 og 7. juli 2016.

Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 5. februar 2019.

Gjeldende fra høstsemesteret 2019.

 

Flerkulturell fagkompetanse har vært tilbudt som videreutdanning fra høsten 1997 (fram til våren 2013 med navnet Flerkulturell forståelse 1). Studiet gir en innføring i sentrale begreper som gjelder forholdet mellom individ, samfunn og kultur. Faktorer som påvirker den individuelle yrkes- og profesjonsutøvelsen i en flerkulturell sammenheng blir drøftet. Spesiell vekt blir lagt på hvordan forskjellige prinsipper for ulikhet, slik som etnisitet, kjønn og klasse, påvirker hverandre og får ulikt utfall i ulike sammenhenger.

Flerkulturell fagkompetanse er et deltidsstudium over ett studieår.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning innen det flerkulturelle feltet
  • har kunnskap om språklig og kulturelt mangfold, både historisk og i samtiden, med særlig vekt på den norske konteksten
  • har kunnskap om maktforhold blant annet knyttet til sosial klasse, kjønn og funksjonalitet
  • har bred oversikt over ulike perspektiver på mangfold 
  • har kunnskap om utfordringer og utviklingstrekk som angår samhandling, tilhørighet og identitet i et mangfoldig samfunns- og arbeidsliv
  • har kunnskap om profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst
  • har kunnskap om maktforhold som har betydning for yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • mestrer bruken av sentrale begreper og teorier som tilhører fagområdet og kan bruke disse faglige ressursene i refleksjon over egen praksis eller eget ståsted
  • har evne til å anlegge et faglig helhetsperspektiv på aktuelle problemstillinger som angår profesjonsutøvelse i ulike flerkulturelle kontekster i samfunnet
  • kan reflektere over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep, med vekt på samspillet mellom ulikhetsfaktorer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan relatere fagteori og begreper til egen yrkespraksis eller samfunnsengasjement og kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre
  • kan gi skriftlige presentasjoner og vurderinger relatert til profesjonsutøvelse i det flerkulturelle samfunnet
  • viser innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kan bruke og formidle kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse og yrkesutøvelse

Innhold

Studiet består av fire hovedtema gjennomført som fire samlinger:

1. Livsløpsprosesser og identitet

Identitetshåndtering i et mangfoldig samfunn drøftes gjennom

-       kultur og etnisitet

-       individ og kollektiv

-       status, rolle og kjønn

-       minoritet og majoritet

-       dikotomisering og stereotypisering, fremmedfrykt og fordommer

2. Mobilitet og migrasjon

Migrasjon, mobilitet og globale endringsprosesser drøftes gjennom

-       migrasjon før og nå

-       stat, nasjon, samfunn

-       kolonialisme, imperialisme, orientalisme, og postkolonialisme

-       integreringspolitikk, assimilering og segregering

-       kompleks tilhørighet, diaspora, transnasjonalitet

-       menneskerettigheter

3. Kommunikasjon og integrering

Kommunikative utfordringer drøftes opp mot

-       diskursive systemer og kryssende lojalitet med henblikk på bl.a. kjønn, alder og klasse

-       diskurser om "de andre"

-       samspillet mellom kultur og kommunikasjon

-       kulturrelativisme, postmodernisme og nasjonalisme

4. Dannelse og kompetanse

Sosialisering og profesjonsvirksomhet drøftes gjennom begrepene danning og kompetanse:

-       Ulike danningsidealer.

-       Profesjonsutøvelse - aspekter av danning og kompetanse.

-       Medbrakt og ervervet kompetanse.

-       Formell og uformell kompetanse.

-       Profesjonenes og profesjonsutøvernes syn på egen og andres kompetanse.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil være preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av spørsmål knyttet til flerkulturalitet og mangfoldstematikk. Det er et hovedmål for studiet å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse. Det vil derfor bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid og deres personlige og yrkesmessige erfaring. Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsmåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret yrkespraksis.

Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og ulike former for diskusjonsgrupper.

Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonsnotatene. Eksemplene skal hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt og fra andre relevante erfaringer i eget liv. Det skal videre være et mål at man finner fram til eksempler som krever tverrfaglig samarbeid.

Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, har den enkelte et stort ansvar for egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin. Sammen med forelesninger, gruppesamtaler og veiledning, skal pensumlitteratur og andre læremidler danne et allsidig grunnlag for studentens eget læringsarbeid. Forelesningene er ikke ment å skulle "dekke" pensum, men må snarere sees som supplementer, som går i dybden på enkelttemaer og kobler dem til det siste innen kunnskapsutviklingen på feltet og til aktuelle problemstillinger.

I studiet inngår fire konsentrerte undervisningssamlinger av varighet på tre dager. Samlingene foregår på virkedager.

Studiet er organisert på følgende måte:

a)         Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur, ulike medier samt veiledning ved lærer/fagperson i forbindelse med refleksjonsnotater. 

 

b)        Samlinger med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. Utviklingen av en kullidentitet er en viktig læringsfaktor, ettersom den muliggjør en bredere og mer forpliktende tillitsbasert erfaringsutveksling og kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene imellom.

 

c)         Faglig forum på OsloMets digitale læringsplattform, der hver student i fire runder bidrar med minst ett selvstendig innlegg og minst to kommentarer til andres innlegg.

 

d)        Innleveringer, der studentene sender minst to refleksjonsnotater til veiledning. Notatene er relatert til samlingene og det gis tilbud om veiledning fra fagansvarlig eller annen fagperson knyttet til studiet når notatene leveres innen oppgitte frister.

 

e)         Veiledning kan gis enten gjennom datakommunikasjon, over telefon, som samtaler ansikt til ansikt eller i skriftlig form. Veiledningen tilbys i forbindelse med skrivingen av refleksjonsnotater.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. 

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltagelse i minst tre av fire runder med faglig forum på OsloMets digitale læringsplattform.
  • Levere utkast til to refleksjonsnotater for kommentarer eller veiledningssamtale innen bestemte frister. Notatene skal da være på 3000-4000 ord. Utkast til notatene skal leveres enten på e-post eller på OsloMets digitale læringsplattform.

Studentene må selv ta initiativ til å avtale tid for veiledningssamtaler.

Alle arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. 

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på elektronisk læringsmiddelplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet

Vurdering og eksamen

Mappevurdering

De to refleksjonsnotatene utvikles videre etter veiledningen. De to notatene leveres (elektronisk) til eksamenskontoret i en mappe til oppgitt frist. Hvert refleksjonsnotat skal ved eksamen være på 4000 ord (+/-10 %). 

Ny/utsatt eksamen

Dersom mappen får karakteren F (ikke bestått), leveres en omarbeidet og forbedret versjon av mappen til påfølgende ny/utsatt eksamen. 

Studenter som ønsker å forbedre karakteren på bestått eksamen, må velge nye temaer for refleksjonsnotatene. 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingskriterier

A: Fremragende

Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.  

B: Meget god

Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene. 

C: God

Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

D: Nokså god

Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

E: Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

F: Ikke bestått

Har utilstrekkelig kunnskaper, ferdigheter og har dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmålene.

Sensorordning

Mappen vurderes av interne sensorer. Ekstern sensor benyttes til å foreta stikkprøver av eksamensbesvarelsene sensurert av intern sensor.  

Opptakskrav

Målgruppe

Studiet er utviklet for å møte behov hos profesjonsutøvere som blir konfrontert med flerkulturelle og andre mangfoldsrelaterte problemstillinger i sine arbeidsmiljøer.

Opptakskrav

For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning og to års yrkeserfaring.