EPN-V2

FK3300 Fordypning i praktisk-metodisk aktivitetslære Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialisation in Practical-didactical Teaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Innholdet i dette emnet har to hovedformål: For det første skal studenten skal få muligheten til å fordype seg i et selvvalgt aktivitetsområde og utvikle dybdeforståelse for praktisk-metodiske forhold som er avgjørende for undervisning og læring innenfor aktivitetsområdet.. For det andre skal studenten få muligheter til å utvikle egen undervisningspraksis gjennom studentstyrt undervisning, under veiledning av faglærer og medstudenter. Innholdet i emnet er koblet til praksis i skolen i gjeldende semester.

    Studentene kan velge mellom hovedemnene (1) friluftsliv, svømming og livberging, eller (2) bevegelsesaktiviteter inne og ute.

  • Forkunnskapskrav

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har dybdekunnskap innenfor et selvvalgt aktivitsområde
    • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bruke passende didaktiske modeller og undervisningsprinsipper og reflektere rundt deres sterke og svake sider i forhold til undervisning i valgt emne
    • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen salaktivitet og dans, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
    • kan undervise ulike treningsmetoder og grunnleggende ferdigheter innen salaktivitet, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
    • kan analysere læreplaner i kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i fagdidaktisk teori, basisfagteori og praksis i grunnskolen og videregående opplæring

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
    • kan legge til rette for kroppslig aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
    • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
  • Innhold

    • Fagdidaktikk
    • Fordypning i valgfritt aktivitetsområde

  • Arbeids- og undervisningsformer

    I dette emnet vil det være mye veiledet studentstyrt undervisning, men også noe lærerstyrt undervisning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
    • 80 % deltakelse i seminarer.
    • Individuell fagtekst (1500 ord +/-10%) knyttet til valgt aktivitetsområde.
    • Godkjent studentundervisning individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studenter for resten av klassen. Omfanget varierer med størrelse på gruppe. Det er også krav om godkjent planarbeid innlevert på forhånd og oppmøte på veiledning.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamen består av to deleksamener:

    Deleksamen 1

    Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Omfang på ca. 30 min. Øktplaner med faglige begrunnelser leveres to dager før eksamen

    Deleksamen 2

    Muntlig presentasjon individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studenter med individuell vurdering. Omfang ca. 45 minutter.

    Ny/utsatt eksamen

    Foregår som ordinær eksamen. Deleksamen 2 kan gjennomføres individuelt. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 51 % og deleksamen 2 utgjør 49 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.

  • Sensorordning

    Deleksamen 1: To interne sensorer.

    Deleksamen 2: To interne sensorer.

    En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.