EPN-V2

FK3100 Profesjonsutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Development
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
  • Innledning

    Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. Lærernes kjerneoppgave er å fremme elvenes læring og utvikling. Dette krever også at læreren utvikler seg både profesjonelt og personlig. Derfor er lærerens profesjonelle utvikling hovedfokus i dette emnet. Dette er viktig for å være i stand til å møte et samfunn i stadig forandring, mestre utfordringer dette medfører og hjelpe barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever god problemløsningsevne og kritisk refleksjonsevne på forskjellige nivåer. Sentralt står det å møte ulike problemstillinger, caser og scenarier fra skolehverdagen og øve seg på å analysere og løse slike problemstillinger selvstendig og sammen med andre. I undervisning skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. 

  • Forkunnskapskrav

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
    • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
    • har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
    • har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
    • har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
    • har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
    • har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget

    Ferdigheter

    Studenten 

    • kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
    • kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
    • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
    • kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
    • kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
    • kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
    • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
    • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
    • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
    • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
    • kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig
  • Innhold

    Kunst og håndverk 1 er bygget opp rundt praktisk arbeid i ulike materialer og teknikker på verksteder. Fagstoff tilrettelegges, presenteres og arbeides med også i form av forelesninger, gruppearbeid, selvstudier (både praktisk og teoretisk).

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
    • 80 % deltakelse i seminarer. 
    • Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
    • Utviklingsvideo av egenferdighet i svømming (ca. 5-10 minutter): fokus på egenutvikling ved å filme i oppstarten av svømmeundervisningen og slutten. 
    • Video av danseforestilling og logg som knytter forestillingen til relevant faglitteratur. 
    • Gjennomført livredningsprøve utendørs.

  • Vurdering og eksamen

    Ingen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Kunnskap felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

    Studenten

    • har kunnskap om relevante materialer, teknikker, redskap og estetiske virkemidler
    • har kunnskap om hvordan analoge og digitale uttrykksformer innenfor håndverk, design, arkitektur og kunst kan tolkes og brukes som utgangspunkt for barn og unges skapende arbeid for barn og unge gjennom hele grunnskoleløpet, - også i begynneropplæringen.
    • har kunnskap om hvordan ulike medier kan brukes til formidling og faglig oppdatering

    Kunnskap særlig rettet mot trinn 1-7

    Studenten

    • har kunnskap om barns to- og tredimensjonale ytringsformer med tilhørende teorier om estetiske læringsprosesser, opplevelse, leik og kreativitet

    Kunnskap særlig rettet mot trinn 5-10

    Studenten

    • har kunnskap om forholdene mellom natur, kulturelle uttrykksformer, verdisyn, kvalitet og etikk

     

    Ferdigheter

    Ferdigheter felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

    Studenten

    • kan arbeide målrettet med ideutvikling, dokumentasjon og vurdering, også av egne skapende prosesser
    • kan formidle mangfoldet i lokal og global kunst- og formkultur på varierte måter og med det stimulere til helhetstenkning og miljøbevissthet
    • kan formidle valg av inspirasjonskilder, arbeidsmetoder, virkemidler, materialer, teknikker, verktøy og læremidler
    • kan bruke og vedlikeholde redskap, apparat og maskiner og ta ansvar for arbeidsmiljø og sikkerhet på verkstedene (HMS-rutiner)
    • kan bruke tegning både som språkform og som verktøy i skissearbeid, konseptutvikling og arbeidstegninger i gitt målestokk
    • kan bruke fagets innhold, arbeidsmåter og teori i undervisningsplanlegging, gjennomføring og læringsorientert vurdering på en måte som også ivaretar de fem grunnleggende ferdighetene
    • kan organisere utstillinger av elevarbeider og på andre måter synliggjøre faget på ulike arenaer

     

    Generell kompetanse

    Generell kompetanse felles for trinn 1-7 og trinn 5-10

    Studenten

    • kan gjøre rede for hvordan skapende arbeid med materialer utfordrer sanser, engasjerer følelser, krever konsentrasjon og aktiviserer kroppen
    • kan utnytte elevmangfoldet som utgangspunkt for tilpasset opplæring
    • kan gjøre rede for hvordan valg av materialer, arbeidsformer og tema bidrar til gjenbruk, vedlikehold og omtanke for miljøet
    • kan innby andre fag til praktisk, teoretisk og didaktisk samarbeid og generere tverrfaglige og vitenskapelig utforskende arbeids- og forståelsesformer

    Generell kompetanse særlig rettet mot trinn 5-10

    Studenten

    • er fortrolig med erfaringsbaserte læringsformer og har innsikt i hvordan selvstendige undersøkelser og skapende arbeidsformer kan bidra til å løse ulike form- relaterte problem
  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.