Studieinfo emne FK3100 2020 HØST
FK3100 Profesjonsutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Development
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Skolen som en fellesarena har stor betydning. Elevenes utvikling i skolen er en viktig del av samfunnets utvikling, og skolen er i et aktivt samspill med samfunnet rundt. Lærernes kjerneoppgave er å fremme elvenes læring og utvikling. Dette krever også at læreren utvikler seg både profesjonelt og personlig. Derfor er lærerens profesjonelle utvikling hovedfokus i dette emnet. Dette er viktig for å være i stand til å møte et samfunn i stadig forandring, mestre utfordringer dette medfører og hjelpe barn og unge i vanskelige livssituasjoner. Å kunne orientere seg i et komplekst samfunn og gjøre informerte valg, krever god problemløsningsevne og kritisk refleksjonsevne på forskjellige nivåer. Sentralt står det å møte ulike problemstillinger, caser og scenarier fra skolehverdagen og øve seg på å analysere og løse slike problemstillinger selvstendig og sammen med andre. I undervisning skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget
Ferdigheter
Studenten
kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning
Generell kompetanse
Studenten
kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig
Innhold
- Profesjonell utvikling
- Case-studier
- Svømming og livberging
- Dans
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil veksles mellom lærerstyrte og studentstyrt undervisningsformer. Studentene skal motiveres til å ta ansvar for sin egen og andres utvikling og læring. Studentene skal arbeide individuelt, i par og i små og større grupper. Studentene skal skriftlig reflektere over prosessarbeidet og sin egen rolle som lærer i dans og lek. I dans skal studentene jobbe med skapende arbeid individuelt og i gruppe.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
- 80 % deltakelse i seminarer
- Øktplan for gjennomført undervisningopplegg i svømmeundervisning av medstudenter.
- Utviklingsvideo av egenferdighet i svømming (ca. 5-10 minutter): fokus på egenutvikling ved å filme i oppstarten av svømmeundervisningen og slutten.
- Video av danseforestilling og logg som knytter forestillingen til relevant faglitteratur.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen uten forberedelsestid, ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.