EPN-V2

FK3100 Professional Development Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutvikling
Study programme
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

I emnet arbeides det med refleksjon og analyse knyttet til sammenhengen mellom konsept, funksjon, material og teknikk, samt evnen til å visualisere en motefaglig arbeidsprosess. Det legges vekt på eksperimentering og nytenkning når det kommer til faglig identitet og eget uttrykk. I studieåret inngår et tverrfaglige samarbeid med studieretningen kunst og formidling om arrangement ved Åpen dag ved OsloMet.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer som regulerer kroppsøvingslæreres arbeid
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
  • har kunnskap om pedagogisk entreprenørskap som grunnlag for skole- og fagutvikling
  • har kunnskap om skole- og kroppsøvingshistorie
  • har forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap om å undervise i dans, svømming og livberging i kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om legitimering av svømmeundervisning som en viktig del av kroppsøvingsfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere mulige tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep og etablere samarbeid med relevante faginstanser og kunne iverksette nødvendige tiltak
  • kan gjennom god klasseledelse legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling
  • kan inspirere til og legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon i skolen generelt og kroppsøving spesielt
  • kan eksperimentere med ulike danseformer og skape dansekomposisjoner
  • kan undervise i svømming og livredning i kroppsøvingsfaget i tråd med læreplanen
  • kan svømme en lengre distanse basert på egen målsetning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere
  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalisert samfunn
  • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
  • kan reflektere rundt egen erfaring og undervisningserfaring i dans skriftlig og muntlig

Content

Undervisningen i emnet er samlingsbasert med inntil sju samlinger i løpet av semesteret. Undervisningen veksler mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, gruppearbeid. Mellom samlingene vil studentene jobbe individuelt med oppgaver knyttet til undervisningen på samlingene. Det gis nettbasert veiledning. Studiet forutsetter høy grad av selvstudium utenom oppsatt undervisning.

 

Praksis

Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.

Teaching and learning methods

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teknikk og materialbruk knyttet til uttrykk og intensjon
  • kan anvende relevant teori
  • kan planlegge et prosjekt med en aktuell problemstilling
  • Planlegging og gjennomføring av Åpen Dag (gruppearbeid)

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og reflektere over eget produkt
  • kan visualisere idé, teknikk og materialer i en motefaglig arbeidsprosess

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i eksperimenterende arbeidsformer og utviklingen av idéer og konsept

Course requirements

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Emnet går over om lag ti uker og arbeidsformen er individuell.

Assessment

Gjennom emnet skal studentene få innsikt i sentrale problemstillinger knyttet til den norske lærerrollen. Studentene skal videreutvikle sine norskspråklige ferdigheter med et spesielt fokus rettet mot arbeidet i som lærer i den norske grunnskolen. Etter fullført emne skal studentene kunne følge faglige drøftinger for å kunne ta stilling til ulike argumenter og synspunkter relatert til profesjonsutøvelsen. De skal kunne lese, forstå og orientere seg i profesjonsrelaterte tekster og bruke informasjonen fra disse for å forklare argumenter og uttrykke egne synspunkter om problemstillinger relevante for lærerprofesjonen. Studentene skal kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig på norsk på en slik måte at kommunikasjonen fungerer i skolekonteksten.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eller gruppeeksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt

Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 2000 ord.

Den skriftlige oppgaven vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

  • Avgrensing og problematisering av valgt tema.
  • Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
  • Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
  • Refleksjon over fagteoretiske spørsmål.
  • Anvendelse av relevant teori.
  • Dokumentasjon av eksamensprosjektet (om lag 2000 ord).

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har praktisk kunnskap om norsk språksystem
  • har grunnleggende kunnskap om relevant norsk fagspråk som angår lærerprofesjonen og utøvelsen av læreryrket
  • har kunnskap om det norske skolesystemet og styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet, og til lærerrollen i norsk skole
  • har videreutviklet kunnskap om bruk av det norske språket i ulike situasjoner

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå det vesentlige om allmenne og profesjonsfaglige emner i forelesninger, foredrag, tv- og radioprogrammer på norsk
  • kan lese og forstå hovedinnholdet på norsk i profesjonsrelaterte tekster og overordnende styringsdokumenter som regulerer skolens virksomhet
  • kan delta i profesjonsrelaterte samtaler på norsk ved å utrykke egne meninger og argumentere for egne synspunkter, samt kommentere og bygge videre på innspill fra andre.
  • kan holde klare, forberedte innlegg på norsk om profesjonsrelaterte emner, både med og uten digitale presentasjonsverktøy
  • kan skrive sammendrag på norsk av hovedinnhold i korte fagtekster, samt skrive sammenhengende tekster om personlige yrkeserfaringer og profesjonsrelaterte problemstillinger der det argumenteres for egne synspunkter

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i sin språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine norskferdigheter
  • har grunnleggende forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng