Programplaner og emneplaner - Student
FK2400 Klasserommet ute Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching outdoors
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk/engelsk
Studenten skal, under veiledning, gjennomføre et selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsarbeid, eller en litteraturstudie. Studentene kan velge om de vil skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to. Ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter skrive oppgave sammen, etter søknad. Når det er ønskelig, kan studenter på tvers av spesialiseringer søke om å skrive masteroppgaven sammen, forutsatt at de skriver masteroppgave av samme omfang. Når flere studenter arbeider sammen om masteroppgave, skal det dokumenteres hva den enkelte student har bidratt med. Oppgaven kan utformes enten som en monografi eller som en vitenskapelig artikkel med tematisk fordypning.
-
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innen sitt fagområde og kan identifisere faglige problemstillinger for å avklare behov for forskning og fagutvikling
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere relevante teorier og problemstillinger for å initiere et forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
- kan anvende relevante metoder for forskning i eget arbeid
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i faglige resonnementer i eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt
- kan gjennomføre et avgrenset, selvstendig forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og resultater fra eget forsknings-, kvalitets eller utviklingsprosjekt både til allment og akademisk publikum
- kan bidra til nytenkning, innovasjon og kunnskapsbasert praksis innen helsetjenestene og helsefremmende arbeid
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø til ulike årstider med perspektiv på opplevelse, refleksjon og læring i natur
- har kunnskap om førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
- har kunnskap om friluftsliv i et samfunnsperspektiv, som filosofisk retning og om friluftsliv i en kulturhistorisk sammenheng
- har kunnskap om hvordan man kan fremme kompetanse om bærekraftig utvikling som et tverrfaglig emne og hvordan friluftsliv kan anvendes for å fremme et syn på naturen som noe verdifullt og sårbart
- har kunnskap om et bredt utvalg av både tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- har kompetanse til å lede og veilede andre i friluftsliv og legge til rette for tverrfaglig læring i natur
- har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
- kan legge til rette for læring om bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng
- kan grunnleggende førstehjelp og gjennomføre sikker ferdsel til ulike årstider
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i alternative bevegelsesaktiviteter og vinteraktiviteter utendørs
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv, uteskole, livredning og alternative bevegelsesaktiviteter
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv, sikkerhet og førstehjelp
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng og som en global utfordring
-
Innhold
Sentrale temaer:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike friluftslivsturer
- Uteskole
- Tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling
- Sikkerhet og førstehjelp
- Vinteraktiviteter
- Livsstilsaktiviteter
-
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:
- for heltidspesialiseringer: Ett muntlig fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
- for deltidspesialiseringer: To muntlige fremlegg (inntil 10 minutter) på masterseminar, og gjennomført opponentrolle med kritikk/tilbakemelding av presentasjon fra medstudent(er).
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Masteroppgave utført av en eller to studenter, ved større, tverrfaglige innovasjonsprosjekter kan inntil 4 studenter etter søknad skrive oppgave sammen.
Masteroppgavens innhold og størrelse ved de ulike formene:
- Monografi: Anbefalt omfang på en monografisk oppgave er 13.000 ord +/- 10%
- Vitenskapelig artikkel: oppgaven skal omfatte et manuskript i form av minimum én artikkel som er i tråd med forfatterveiledning for et relevant vitenskapelig tidsskrift, samt et fordypningsnotat/kappe som utdyper de teoretiske og metodologiske overveielser som ligger til grunn for artikkelen. Oppsett, struktur og omfang på artikkelen skal følge retningslinjer i det aktuelle tidsskriftet. Dersom maksimal lengde ikke oppgis i det aktuelle tidsskriftets forfatterveiledning, er maksimal lengde 8000 ord. Kappen skal ha et omfang på 3000 ord +/- 10%
Oppgaven kan skrives på engelsk eller skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
-
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Det er anledning til å gjenbruke egenprodusert tekst fra MAVIT4070 i masteroppgaven uten at det egensiteres.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
En intern og en ekstern sensor vurderer hver besvarelse. Studentens veileder kan ikke være sensor på masteroppgaven.
-
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer.