Programplaner og emneplaner - Student
FK2400 Klasserommet ute Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching outdoors
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter. Semesteroppgaven skal være en fagtekst basert på praktisk gjennomføring av selvvalgt øvingsarbeid i bevegelseslæring. Omfang 2700 ord +/- 10 %.
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
- 80 % deltakelse på seminarer.
Forkunnskapskrav
Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Læringsutbytte
Ingen hjelpemidler tillatt.
Innhold
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter på et seminar.
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering:
- Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (2000 ord +/- 10 %).
- Individuell digital historie på 2-3 minutter om planlegging, gjennomføring og evaluering av en vinteraktivitetsdag
- Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.
Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2.
Kroppsøvingsdidaktikk 2 bygger videre på kroppsøvingsdidaktikk 1, og skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning, samt kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer på læring i kroppsøvingsfaget, vurdering og kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i faget. Dagsaktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om forskning på kroppsøvingsfaget
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for kroppsøvingsfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen kroppsøving
Sensorordning
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og veiledning. I tillegg vil praktisk undervisning/arbeid bli benyttet. I forbindelse med seminaret vil studentene arbeide med digitale uttrykk og visuelle metoder. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.