EPN-V2

FK2400 Klasserommet ute Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching outdoors
Studieprogram
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter. Semesteroppgaven skal være en fagtekst basert på praktisk gjennomføring av selvvalgt øvingsarbeid i bevegelseslæring. Omfang 2700 ord +/- 10 %.
  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
  • 80 % deltakelse på seminarer.

Forkunnskapskrav

Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Læringsutbytte

Ingen hjelpemidler tillatt.

Innhold

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studentene skal gjennom gruppearbeid lage posters som de presenterer i ca. ti minutter for medstudenter på et seminar.
  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Arbeids- og undervisningsformer

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Vurdering og eksamen

Mappevurdering:

  • Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (2000 ord +/- 10 %).
  • Individuell digital historie på 2-3 minutter om planlegging, gjennomføring og evaluering av en vinteraktivitetsdag
  • Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.

Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Fagfordypningen i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 1 og Fagfordypning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 2.

Kroppsøvingsdidaktikk 2 bygger videre på kroppsøvingsdidaktikk 1, og skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøving. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning, samt kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet fokuserer på læring i kroppsøvingsfaget, vurdering og kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i faget. Dagsaktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.

Vurderingsuttrykk

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om forskning på kroppsøvingsfaget
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i kroppsøvingsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for kroppsøvingsfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen kroppsøving

Sensorordning

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger, gruppearbeid, seminarer og veiledning. I tillegg vil praktisk undervisning/arbeid bli benyttet. I forbindelse med seminaret vil studentene arbeide med digitale uttrykk og visuelle metoder. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.