Programplaner og emneplaner - Student
FK2400 Klasserommet ute Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching outdoors
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Friluftsliv er både et hovedområde i kroppsøving og kan gi grunnlag for tverrfaglig arbeid i skolen. Gjennom emnet er målet å utdanne kvalifiserte lærere med god fagkunnskap og ferdighet til å undervise i friluftsliv og uteskole i grunnskolen, videregående skole og på idrettsfag.
Emnet tar utgangspunkt i det tradisjonelle friluftslivet til ulike årstider og i ulike miljøer samtidig er det et fokus på andre undervisningsaktiviteter ute som svømming og livberging samt ski, skøyter (både som turform og i lagidrett) og livsstils- og ungdomsaktiviteter som snowboard, frisbeegolf og klatring.
Allsidige erfaringer i friluftsliv skal skape grunnlag for utvikling av respekt og omsorg for naturmiljøet, økologisk bevissthet og handlingskompetanse i natur. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling i og med natur. I emnet skal studentene møte praktisk friluftsliv gjennom turer i ulike naturmiljø samt lære seg planlegging, førstehjelp og sikker ferdsel.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø til ulike årstider med perspektiv på opplevelse, refleksjon og læring i natur
- har kunnskap om førstehjelp og livredning på, ved og i vann
- har kunnskap om friluftsliv i et samfunnsperspektiv, som filosofisk retning og om friluftsliv i en kulturhistorisk sammenheng
- har kunnskap om hvordan man kan fremme kompetanse om bærekraftig utvikling som et tverrfaglig emne og hvordan friluftsliv kan anvendes for å fremme et syn på naturen som noe verdifullt og sårbart
- har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter - utendørs (samt andre aktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur)
Ferdigheter
Studenten
- har kompetanse til å lede og veilede andre i friluftsliv og legge til rette for tverrfaglig læring i natur
- har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
- kan legge til rette for læring om bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng
- kan grunnleggende førstehjelp, livredning og sikker ferdsel til ulike årstider
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i alternative bevegelsesaktiviteter og vinteraktiviteter utendørs
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv, uteskole, livredning og alternative bevegelsesaktiviteter
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv, livberging, førstehjelp
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng og som en global utfordring
Innhold
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Beskrivelse av oppgaver ved arbeidsplass i en praksisplan
- Blogg fra utplassering på arbeidsplass
- Muntlig prosessevaluering midtveis i utplassering på arbeidsplass
- Muntlig presentasjon av praksisarbeid på praksisseminar (10 min)
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Studenten skal delta på flere turer i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Et muntlig framlegg i gruppe på 10 minutter om tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling.
- En seksdagerstur på høyfjellet om vinteren.
- En tredagerstur i skogen om vinteren.
- En tredagers egentur uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer.
- Gjennomført livredningsprøve utendørs
Ved manglende deltakelse på turer må man ta disse igjen på et senere tidspunkt. Avtale om dette gjøres med faglærer.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering:
- Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (2000 ord +/- 10 %).
- Individuelt refleksjonsnotat om planlegging, gjennomføring og evaluering av en vinteraktivitetsdag (1500 ord +/- 10 %).
- Individuell digital historie på 2-3 minutter knyttet til erfaringer fra egenturen.
- Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.
Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak til studiet
Vurderingsuttrykk
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teoretisk og praktisk implementering av ernæringsfremmende arbeid
- har kunnskap om helse- og ernæringsdidaktikk
- har kunnskap om forskningsbasert ernæringspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, implementere og utføre helsefremmende arbeid i ulike lokale og globale settinger
- kan kommunisere effektivt med individer og grupper
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere og kritisk vurdere egen praksis og kommunikasjon i en profesjonell sammenheng
- kan samhandle tverrprofesjonelt med relevante aktører i samfunnet
- kan evaluere og dokumentere helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
- kan etablere og vedlikeholde god kontakt med individer og gruppe basert på tillit og respekt
- kan anvende metoder i praksisfeltet som er relevant innen fagområdet samfunnsernæring
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene består av utplassering på arbeidsplass og selvstudium.