Programplaner og emneplaner - Student
FK2400 Klasserommet ute Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching outdoors
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Friluftsliv er både et hovedområde i kroppsøving og kan gi grunnlag for tverrfaglig arbeid i skolen. Gjennom emnet er målet å utdanne kvalifiserte lærere med god fagkunnskap og ferdighet til å undervise i friluftsliv og uteskole i grunnskolen, videregående skole og på idrettsfag.
Emnet tar utgangspunkt i det tradisjonelle friluftslivet til ulike årstider og i ulike miljøer samtidig er det et fokus på andre undervisningsaktiviteter ute som svømming og livberging samt ski, skøyter (både som turform og i lagidrett) og livsstils- og ungdomsaktiviteter som snowboard, frisbeegolf og klatring.
Allsidige erfaringer i friluftsliv skal skape grunnlag for utvikling av respekt og omsorg for naturmiljøet, økologisk bevissthet og handlingskompetanse i natur. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling i og med natur. I emnet skal studentene møte praktisk friluftsliv gjennom turer i ulike naturmiljø samt lære seg planlegging, førstehjelp og sikker ferdsel.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har pedagogisk og fagdidaktisk kunnskap som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø til ulike årstider med perspektiv på opplevelse, refleksjon og læring i natur
- har kunnskap om førstehjelp og livredning på, ved og i vann
- har kunnskap om friluftsliv i et samfunnsperspektiv, som filosofisk retning og om friluftsliv i en kulturhistorisk sammenheng
- har kunnskap om hvordan man kan fremme kompetanse om bærekraftig utvikling som et tverrfaglig emne og hvordan friluftsliv kan anvendes for å fremme et syn på naturen som noe verdifullt og sårbart
- har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter - utendørs (samt andre aktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur)
Ferdigheter
Studenten
- har kompetanse til å lede og veilede andre i friluftsliv og legge til rette for tverrfaglig læring i natur
- har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
- kan legge til rette for læring om bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng
- kan grunnleggende førstehjelp, livredning og sikker ferdsel til ulike årstider
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i alternative bevegelsesaktiviteter og vinteraktiviteter utendørs
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv, uteskole, livredning og alternative bevegelsesaktiviteter
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv, livberging, førstehjelp
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng og som en global utfordring
Innhold
Sentrale temaer:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike friluftslivsturer
- Uteskole
- Tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling
- Sikkerhet og førstehjelp
- Svømming og livberging i kaldt vann og redning på isen
- Vinteraktiviteter
- Livsstilsaktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Studenten skal delta på flere turer i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Et muntlig framlegg i gruppe på 10 minutter om tverrfaglig emne: Bærekraftig utvikling.
- En seksdagerstur på høyfjellet om vinteren.
- En tredagerstur i skogen om vinteren.
- En tredagers egentur uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer.
- Gjennomført livredningsprøve utendørs
Ved manglende deltakelse på turer må man ta disse igjen på et senere tidspunkt. Avtale om dette gjøres med faglærer.
Vurdering og eksamen
Mappevurdering:
- Individuelt refleksjonsnotat om friluftlivsturene (2000 ord +/- 10 %).
- Individuelt refleksjonsnotat om planlegging, gjennomføring og evaluering av en vinteraktivitetsdag (1500 ord +/- 10 %).
- Individuell digital historie på 2-3 minutter knyttet til erfaringer fra egenturen.
- Muntlig framlegg i gruppe (3-5 personer) på ca. 10 minutter om planlegging og evaluering av egenturen.
Ny/utsatt eksamenNy/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Den muntlige delen kan gjennomføres individuelt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer.