Programplaner og emneplaner - Student
FK2300 Undervisning på idrettsfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching "Idrettsfag"
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten vil få inngående kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:
- Dybdelæring
- Å jobbe med sentrale ideer i naturfag (Big Ideas) og naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Progresjon i naturfagundervisningen gjennom skoleløpet
- Utforskende arbeidsmåter i biologisk feltarbeid med fokus på utvikling av eget undervisningsopplegg
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
- har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
- har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om ungdoms utvikling og læring med tanke på undervisning på idrettsfag
- har kunnskap om kroppens adaptasjon til ulike treningsformer og metoder
- har kunnskap om forebyggende og behandlende aktivitet ved ulike idrettsskader
- ha kunnskap om læreplanene for de fire obligatoriske programfagene på studieretning idrettsfag.
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, treningsplanleggere
- kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
- kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
- kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsteoretiske fag på studieretning idrettsfag
- kan anvende kunnskap om et utvalg av individuelle idretter og lagidretter
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag
Innhold
- Fagdidaktikk
- Anatomi og fysiologi
- Treningslære
- Bevegelseslæring
- Individuelle idretter og aktiviteter
- Lagidretter
- Ferdighetsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Godkjent innlevering av første utkast av en skriftlig oppgave og deltakelse på en obligatorisk veiledning til oppgaven. Endelig versjon av oppgaven utgjør første deleksamen i emnet.
- 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
- 80 % deltakelse på seminarer
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.
Deleksamen 2
Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Varighet ca. 30 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Deleksamen 1 kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Deleksamen 2 må tas på nytt. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 49 % og deleksamen 2 utgjør 51 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Sensorordning
Deleksamen 1: Interne sensorer.
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.