Programplaner og emneplaner - Student
FK2300 Undervisning på idrettsfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching "Idrettsfag"
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Language of instruction: Norwegian
The purpose of this course is for students to gain in-depth knowledge of the principles behind cancer treatment and to qualify them to provide advanced nursing care to patients during treatment. The subject provides a broad theoretical basis on various aspects of cancer, including its biological nature, disease development and the variety of available treatment methods. Central to the subject are the consequences of the treatment for the patient and relatives and how the cancer nurse can best approach and support the patient in this demanding situation. In addition to this, the subject contains a thorough review of how cancer nurses can incorporate the patient's and relatives' resources as well as their experience of illness and treatment. This includes an exploration of communication aspects as well as how one, as a cancer nurse, takes into account the patients' individual experiences, values and needs, and thus creates a comprehensive and adapted care plan.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
- har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
- har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om ungdoms utvikling og læring med tanke på undervisning på idrettsfag
- har kunnskap om kroppens adaptasjon til ulike treningsformer og metoder
- har kunnskap om forebyggende og behandlende aktivitet ved ulike idrettsskader
- ha kunnskap om læreplanene for de fire obligatoriske programfagene på studieretning idrettsfag.
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, treningsplanleggere
- kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
- kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
- kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsteoretiske fag på studieretning idrettsfag
- kan anvende kunnskap om et utvalg av individuelle idretter og lagidretter
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag
Innhold
10 ECTS overlap with KREFT6100.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- Minimum 80% attendance in scheduled teaching
- Written assignment with oral presentation, carried out in groups of up to four students. Scope: up to 2,000 words
The students will receive written feedback on the assignment from the lecturer and oral feedback from fellow students and the lecturer on the presentation.
Vurdering og eksamen
Supervised individual written examination (multiple choice and free text tasks), four hours.
Hjelpemidler ved eksamen
None.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.