Studieinfo emne FK2300 2019 HØST
FK2300 Undervisning på idrettsfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching "Idrettsfag"
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir utvidet kompetanse i å jobbe med grunntrening og ferdighetsutvikling hos barn og ungdom på ulike arenaer, slik som i idrettshallen, utendørs og på treningsrom. Fokus er på forståelse og tilrettelegging av trening for andre, både med og uten utstyr. I tillegg skal studentene få en dypere forståelse av kroppens oppbygging og funksjon spesielt knyttet til begreper som teknikk, nevromotorikk, biomekanikk og ferdighet.
Emnet skal utdanne fagpersoner som kan undervise og veilede elever i kroppsøving, på idrettsfag eller idrettslinjer i fysisk aktivitet og trening. Studentene skal utvikle kunnskap om idrettslinjenes egenart og innhold, gjennom de ulike læreplaner og læringsarenaer som forekommer her.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
har kunnskap om ungdoms utvikling og læring med tanke på undervisning på idrettsfag
har kunnskap om kroppens adaptasjon til ulike treningsformer og metoder
har kunnskap om forebyggende og behandlende aktivitet ved ulike idrettsskader
ha kunnskap om læreplanene for de fire obligatoriske programfagene på studieretning idrettsfag.
Ferdigheter
Studenten
kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, treningsplanleggere
kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
kan planlegge og gjennomføre undervisning i idrettsteoretiske fag på studieretning idrettsfag.
Generell kompetanse
Studenten
kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag
Innhold
Fagdidaktikk
Anatomi og fysiologi
Treningslære
Bevegelseslæring
Individuelle idretter og aktiviteter
Ferdighetsutvikling
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Godkjent innlevering av første utkast av en skriftlig oppgave og deltakelse på en obligatorisk veiledning til oppgaven. Endelig versjon av oppgaven utgjør første deleksamen i emnet.
80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære
80 % deltakelse på seminarer
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deleksamener:
Deleksamen 1
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave. Omfang: 2700 ord +/- 10 %.
Deleksamen 2
Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Varighet ca. 45 minutter.
Ny/utsatt eksamen Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Deleksamen 1 kan omarbeides ved ikke bestått karakter. Deleksamen 2 må tas på nytt. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Deleksamen 1: Alle hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 49 % og deleksamen 2 utgjør 51 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Sensorordning
Deleksamen 1: Interne sensorer.
Deleksamen 2: Intern og ekstern sensor.