Studieinfo emne FK1300 2021 HØST
FK1300 Kroppen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Body
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Menneskekroppen formes, utvikles og erfares gjennom samspillet mellom biologi, miljø og kultur. Dette emnet søker å gi studentene kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og bevegelse. Ulike fag tilbyr ulike syn på kropp og gjennom å se på kroppen i fag som filosofi, psykologi, sosiologi og fysiologi vil studentene få et helhetlig perspektiv på kroppen vår.
Lærere i kroppsøving og idrettsfag skal i ikke bare sørge for elevers utvikling av bevegelsesferdighet. Elever i skolen skal også utvikle et trygt kroppslig selvbilde og evne til kritisk refleksjon over kropp, bevegelse og helse. I elevenes verden er det mange aktører som er med på å påvirke deres oppfatning av hva som er god trening og en sunn kropp. Faglærerens rolle her er spesielt viktig, som en trygg motsats til populærkulturens påvirkning og enkle løsninger.
Kroppen i bevegelse blir i dette emnet tematisert gjennom vinteraktiviteter som skøyter, ski og alpint.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
-
har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
-
har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
-
kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
-
har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
-
har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse
Ferdigheter
Studenten
-
kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
-
kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
-
kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
-
kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
-
kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
-
kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt
Generell kompetanse
Studenten
-
kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
-
kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
-
kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
-
kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen
Innhold
Treningslære, anatomi og fysiologi
Motorikk og bevegelseslæring
Samfunnsvitenskapelige perspektiver på kropp
Vinteraktiviteter (skøyter, langrenn, alpint)
Individuelle aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter. Semesteroppgaven skal være en fagtekst basert på praktisk gjennomføring av selvvalgt øvingsarbeid i bevegelseslæring. Omfang 2700 ord +/- 10 %.
80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
80 % deltakelse på seminarer.
Vurdering og eksamen
Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.