Studieinfo emne FK1300 2020 HØST
FK1300 Kroppen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Body
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Menneskekroppen formes, utvikles og erfares gjennom samspillet mellom biologi, miljø og kultur. Dette emnet søker å gi studentene kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og bevegelse. Ulike fag tilbyr ulike syn på kropp og gjennom å se på kroppen i fag som filosofi, psykologi, sosiologi og fysiologi vil studentene få et helhetlig perspektiv på kroppen vår.
Lærere i kroppsøving og idrettsfag skal i ikke bare sørge for elevers utvikling av bevegelsesferdighet. Elever i skolen skal også utvikle et trygt kroppslig selvbilde og evne til kritisk refleksjon over kropp, bevegelse og helse. I elevenes verden er det mange aktører som er med på å påvirke deres oppfatning av hva som er god trening og en sunn kropp. Faglærerens rolle her er spesielt viktig, som en trygg motsats til populærkulturens påvirkning og enkle løsninger.
Kroppen i bevegelse blir i dette emnet tematisert gjennom vinteraktiviteter som skøyter, ski og alpint.
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om ulike teoretiske perspektiv på kropp og deres betydning for bevegelsesaktivitet
har grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon
har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne
har kunnskap om grunnleggende treningsprinsipper
har kunnskap om ulike idrettsskader og behandling av disse
Ferdigheter
Studenten
kan forklare kroppens oppbygning og funksjon og sette dette i sammenheng med ulike former bevegelsesaktiviteter
kan anvende teorier om motorikk for å gi elever tilpasset opplæring
kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt, og som kan bidra til økt bevegelsesglede, mestringsglede og prestasjon innen ulike aktiviteter
kan foreta en enkel organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
kan teipe og bandasjere ulike ledd ved idrettsskader
kan reflektere kritisk over hvordan kropp fremstilles i skolen, på sosiale medier og i ungdomskulturen generelt
Generell kompetanse
Studenten
kan bruke og kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å forstå og begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
kan utvikle elevers kritiske refleksjon rundt ulike forståelser av kroppen
Innhold
Treningslære, anatomi og fysiologi
Motorikk og bevegelseslæring
Samfunnsvitenskapelige perspektiver på kropp
Vinteraktiviteter (skøyter, langrenn, alpint)
Individuelle aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Semesteroppgave i gruppe på 2-3 studenter. Semesteroppgaven skal være en fagtekst basert på praktisk gjennomføring av selvvalgt øvingsarbeid i bevegelseslæring. Omfang 2700 ord +/- 10 %.
80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
80 % deltakelse på seminarer.
Vurdering og eksamen
Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.