Studieinfo emne FK1200 2021 HØST
FK1200 Fra læreplan til undervisning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Curriculum and Teaching
- Studieprogram
-
Bachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det blir lagt særlig vekt på å arbeide praktisk-metodisk og å knytte sammen undervisningen på campus med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.
Studentene vil få innføring i grunnleggende ballferdigheter gjennom ulike lagspill-aktiviteter. Det vil også være fokus på hvordan tilrettelegge undervisningen i ulike ballspill ved bruk av ulike pedagogiske modeller.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Se opptakskrav i programplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har kunnskap om dannelse som overordnet didaktisk begrep
-
har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
-
har grunnleggende kunnskap om klasseledelse
-
har kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
-
har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller og undervisningsprinsipper som er sentrale for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
-
har kunnskap om et bredt utvalg av lagaktiviteter, inne og ute
-
kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere læreplaner for å planlegge undervisning
-
kan gjøre begrunnede didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
-
kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter
-
kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag gi læringsfremmende tilbakemeldinger
-
kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lagaktiviteter
-
kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen lagaktiviteter
-
har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg lagidretter/-aktiviteter? inne og ute
Generell kompetanse
Studenten
-
har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv som kroppsøvingslærer
-
kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
Innhold
- Læreplananalyse og målsettingsarbeid
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
- Klasseledelse i kroppsøving
- Modellbasert kroppsøving
- Lag-aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil i stor grad søke å integrere den teoribaserte undervisningen inn i de praktiske aktivitetene. I tillegg vil det tilstrebes å benytte studentaktive arbeidsformer i form av seminarer, ulike diskusjonsforum og praktisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 % på praktisk-metodisk aktivitetslære
- 80 % deltakelse på seminarer
- Obligatorisk oppmøte på veiledning på hjemmeoppgaven, to ganger à 20 minutter
Vurdering og eksamen
Hjemmeoppgave: Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge en undervisningsøkt i ballspill, begrunne og reflektere over didaktiske valg. Omfang på oppgaven er 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen, men kan leveres individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.