EPN-V2

FK1200 Fra læreplan til undervisning Emneplan

Engelsk emnenavn
Curriculum and Teaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk
  • Innledning

    Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det blir lagt særlig vekt på å arbeide praktisk-metodisk og å knytte sammen undervisningen på campus med studentene sine observasjoner og erfaringer fra skolepraksis.

    Studentene vil få innføring i grunnleggende ballferdigheter gjennom ulike lagspill-aktiviteter. Det vil også være fokus på hvordan tilrettelegge undervisningen i ulike ballspill ved bruk av ulike pedagogiske modeller.

  • Forkunnskapskrav

    Se opptakskrav i programplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om dannelse som overordnet didaktisk begrep
    • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
    • har grunnleggende kunnskap om klasseledelse
    • har kunnskap om ulike begrunnelser for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
    • har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller og undervisningsprinsipper som er sentrale for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
    • har kunnskap om et bredt utvalg av lagaktiviteter, inne og ute
    • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i undervisning i kroppsøving

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere læreplaner for å planlegge undervisning
    • kan gjøre begrunnede didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
    • kan gjennom klasseledelse legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving og idrettsfag gi læringsfremmende tilbakemeldinger
    • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lagaktiviteter
    • kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen lagaktiviteter
    • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg lagidretter/-aktiviteter? inne og ute

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv som kroppsøvingslærer
    • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon

  • Innhold

    • Læreplananalyse og målsettingsarbeid
    • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
    • Klasseledelse i kroppsøving
    • Modellbasert kroppsøving
    • Lag-aktiviteter

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil i stor grad søke å integrere den teoribaserte undervisningen inn i de praktiske aktivitetene. I tillegg vil det tilstrebes å benytte studentaktive arbeidsformer i form av seminarer, ulike diskusjonsforum og praktisk undervisning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • 80 % på praktisk-metodisk aktivitetslære
    • 80 % deltakelse på seminarer
    • Obligatorisk oppmøte på veiledning på hjemmeoppgaven, to ganger à 20 minutter
  • Vurdering og eksamen

    Hjemmeoppgave: Studentene skal i grupper på 2-4 planlegge en undervisningsøkt i ballspill, begrunne og reflektere over didaktiske valg. Omfang på oppgaven er 3000 ord +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen, men kan leveres individuelt. Omfanget på oppgaven er det samme.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.

  • Sensorordning

    Intern og ekstern sensor.