EPN-V2

FILM6100 Filmkunst 1 - Kreativ dokumentar Emneplan

Engelsk emnenavn
Film Art 1 - Creative Documentary
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studenten må ha bestått emnet VHSA600 Kunnskapsperspektiver i sosialt helsearbeid.

  • Forkunnskapskrav

    Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

    • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
    • Gruppebesvarelse med presentasjon og faglig refleksjon. Undervisningsplanlegging med utgangspunkt læreplan og bruk av konkretiseringsmateriale.
  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om innhenting av relevant informasjon og kartlegging av brukeres medisinske, psykologiske og sosiale situasjon og behov
    • har inngående kunnskap om tverrfaglig samarbeid innenfor helsetjenestene og på tvers av tjenester og tjenestenivåer, herunder dynamikker og arbeidsdeling innen helsetjenestene
    • har kunnskap om pårørendearbeid, familieperspektivet og biopsykososiale behov, herunder mindreårige pasienter og søsken/barn som pårørende

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan ved hjelp av sentrale teoretiske perspektiver kartlegge og vurdere brukerens psykososiale situasjon og behov, inkludert beskyttelses- og sårbarhetsfaktorer
    • kan vurdere og iverksette tiltak som fremmer voksne og mindreårige brukeres/pasienters helse og psykososiale situasjon, herunder helhetlige tiltak med utgangspunkt i den enkeltes ressurser og behov
    • kan vurdere psykososiale behov og iverksette tiltak som ivaretar voksne og barn som pårørende
    • kan anvende formelle og uformelle samarbeidsmuligheter, herunder tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid
    • kan anvende sosialfaglige perspektiver til å strukturere og formulere faglige resonnementer, samt bidra med disse i samhandling med helseprofesjoner

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende egnede tilnærminger til kommunikasjons og relasjonsarbeid i sosialt helsearbeid og samhandle tverrfaglig
    • kan argumentere faglig og etisk, og bidra til profesjonsutvikling i sosialt arbeid i helsetjenester
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ikke relevant.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvising følges.

  • Vurdering og eksamen

    Bestått-Ikke bestått.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F

  • Vurderingsuttrykk

    En skriftlig individuell semesteroppgave hvor studentene tar utgangspunkt i kasusformuleringen for å kartlegge brukeren/pasientens psykososiale situasjon og behov, samt vurdere og drøfte egnede sosialfaglige tilnærminger og tiltak. Studentene arbeider med semesteroppgaven gjennom hele emnet. Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+- 10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

    En student kan ved ikke bestått, levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

  • Sensorordning

    SYKKPRA30x, SYKPPRA30x og SYKDPRA30x er fullt overlappende.

  • Emneansvarlig

    Gradert skala A – F.