Programplaner og emneplaner - Student
FARMA3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal fordype seg i et forskningsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Studentene får praktisk erfaring med forskning og utvikler ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode. I arbeidet med bacheloroppgaven fokuseres det på valgt problemstilling samt analyse og diskusjon av egne forskningsresultater, men også vurdering av egne resultater opp mot publikasjoner innen fagfeltet
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Fagspesifikt valgt område 13 studiepoeng
- Vitenskapelig metode 2 studiepoeng
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om forskningsarbeid innen et utvalgt farmasifaglig område
- har grunnleggende kunnskap om sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign
- kjenner til styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt
- kjenner til forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan
- kan nyttiggjøre seg forskningsbasert kunnskap og planlegge og gjennomføre et metodisk og faglig prosjekt i samarbeid med andre, i tråd med faglige krav til gjennomføring av oppgaven
- kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid
- kan beskrive, analysere og diskutere oppgavens tema og problemstilling opp mot annen publisert vitenskap
- kan foreta selvstendige kildesøk og bruke referanser og kildehenvisning på en enhetlig og korrekt måte
- har evne til muntlig og skriftlig faglig/vitenskapelig refleksjon og selvstendig vurdering av egen bacheloroppgave
- kan drøfte, vurdere og argumentere for egne meninger gjennom opposisjon- og respondentskap
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer og fellessamlinger.
Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden ved universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Studentene får forslag til oppgaver fra faglærere og velger oppgave ut fra interessefelt. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-6 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis tilbud om inntil 12 veiledningstimer per oppgave. Dersom oppgaven inkluderer labøvelser gis det noe mer veiledning for å sikre aktiviteten på lab.
Internasjonalisering
Det legges til rette for at studenter kan ta bacheloroppgaven ved en samarbeidsinstitusjon i utlandet. Undervisningen i FARMA3900 vil foregå dels på norsk og dels på engelsk, og kan tilbys på engelsk i sin helhet for internasjonale studenter ved behov. Studentene kan velge om de vil skrive sin bacheloroppgave på engelsk eller norsk. Studenter som reiser ut må skrive oppgaven på engelsk dersom utvekslingsoppholdet er utenfor Skandinavia.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse i oppstartsuken for bacheloroppgaven
- minimum 80 % tilstedeværelse på avsluttende seminarer med muntlig fremlegg
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform:
1) Skriftlig oppgave i gruppe på 3-6 studenter. For grupper på 3-4 studenter skal oppgavens omfang være på ca. 10000 ord (+/- 10 %), for grupper på 5-6 studenter ca. 12000 ord (+/- 10 %). Oppgaven kan skrives på engelsk eller norsk
2) Individuell muntlig høring inntil 30 min. Høringen kan gjennomføres på engelsk eller norsk.
Den skriftlige oppgaven må være vurdert til A-E for at studenten kan fremstille seg til muntlig høring. Den skriftlige oppgaven gis en midlertidig karakter. Endelig karakter settes etter muntlig høring. Hele karakterskalaen kan benyttes når endelig karakter settes.
Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet fokuserer på organisk kjemi som basis for farmasifagene. Emnet omfatter sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Organisk kjemi 10 studiepoeng.
Vurderingsuttrykk
Studenten må være tatt opp på studiet.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for struktur og egenskaper til viktige funksjonelle grupper i farmasøytiske virkestoff og sammenhengen mellom organiske molekylers kjemiske struktur og reaktivitet
- kan gjøre rede for resonansbegrepet, isomeri og stereokjemiske forhold, herunder identifisere kirale sentra i farmasøytiske virkestoff og benevne korrekt stereokjemi
- kan gjøre rede for sentrale reaksjonstyper og reaksjonsmekanismer i organisk kjemi
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre kjemisk syntese av enkle farmasøytiske virkestoff under veiledning
- kan utføre, tolke og presentere eksperimentelle data fra utvalgte organisk-kjemiske forsøk
- kan identifisere enkle organiske forbindelser ut fra deres NMR spektroskopiske data
- kan bruke IR-spektroskopi, tynnsjikts- og gasskromatografi som identifikasjonsmetoder under veiledning
- viser ansvarlig atferd på laboratoriet og kan arbeide i tråd med regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS)
Generell kompetanse
Studenten
- viser forståelse for sentrale funksjonelle grupper i organisk kjemi, organisk-kjemiske strukturer og reaksjonslære med fokus på legemidler