EPN

FARMA3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal fordype seg i forsknings- og utviklingsarbeid med utgangspunkt i en valgt farmasifaglig problemstilling. Sentrale temaer inkluderer innsikt i forskningsprosessen, praktisk erfaring med kvalitativ eller kvantitativ metode samt tolkning av forskningsresultater.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Fagspesifikt valgt område 12 studiepoeng
  • Vitenskapelig metode 3 studiepoeng
  • Sum studiepoeng 15 studiepoeng

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår.

 

 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid i et utvalgt farmasifaglig område

  • viser en grunnleggende forståelse for sentrale vitenskapelige metoder og ulike forskningsdesign

  • kjenner til styrker og svakheter ved forskningsmetode i eget prosjekt

  • kjenner til forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt

Ferdigheter

Studenten kan

  • kan fremskaffe relevant fagstoff og integrere dette med egen faglig kunnskap i eget prosjektarbeid

  • kan gjennomføre et metodisk og systematisk arbeid etter vitenskapelige krav og retningslinjer for skriftlig arbeid

  • kan beskrive, analysere og diskutere oppgavens tema og problemstilling relatert til et høyere teoretisk nivå

  • har evne til muntlig og skriftlig faglig/vitenskapelig refleksjon og selvstendig vurdering av egen bacheloroppgave

  • kan drøfte, vurdere og argumentere for egne meninger gjennom opposisjon- og respondentskap

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan planlegge og gjennomføre et faglig prosjekt i samarbeid med andre

  • kan kombinere faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i et skriftlig arbeid

  • kan foreta selvstendige kildesøk og gi en kritisk vurdering i forbindelse med større skriftlige oppgaver

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene får forslag til problemstillinger fra faglærere og velger selv eller tildeles en oppgave. Bacheloroppgaven skrives i grupper på 3-5 studenter og gjennomføres som veiledet gruppearbeid. Veileder skal godkjenne prosjektplanen. Det gis undervisning i form av forelesninger og seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i oppstartsuken for bacheloroppgaven
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer med muntlig fremlegg

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig oppgave på ca 10000 ord (+/- 10 %) i gruppe på 3-5 studenter og individuell muntlig høring inntil 30 min.

Den skriftlige oppgaven må være vurdert til A-E for at studenten kan fremstille seg til muntlig høring. Den skriftlige oppgaven gis en midlertidig karakter. Hele karakterskalaen kan benyttes når endelig karakter settes.

Det kan framsettes klage over karakterfastsetting på den skriftlige delen av eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt på skriftlig del. Til muntlig eksamen kan studenten medbringe et eksemplar av sin bacheloroppgave.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene