EPN-V2

FARMA3010 Anvendt farmakologi og farmakoterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Pharmacology and Pharmacotherapy
Studieprogram
Bachelorstudium i farmasi - reseptarutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedvekt på fagområdet klinisk farmakologi/farmakoterapi og omfatter pasient- og praksisnær kunnskap. Hensikten er å bidra til en mer helhetlig forståelse av pasientrettet behandling innenfor viktige terapiområder som nevrologi, psykiatri, hjerte-kar, diabetes og kreft. Individualisering og oppfølging av terapi for ulike pasientgrupper og aldersgrupper er sentralt. Legemiddelmonitorering, pasientsikkerhet og anvendt farmakokinetikk og farmakogenetikk inngår som viktige elementer.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Farmakologi 12 studiepoeng
  • Legemiddelanalyse 3 studiepoeng

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap innenfor anvendt farmakologi, med vekt på farmakogenetikk, farmakokinetikk, interaksjoner og individualsiert oppfølging av ulike pasient- og befolkningsgrupper globalt
  • har inngående kunnskap om utvalgte terapiområder innen sentralnervesystemet (epilepsi, psykiatri), hjerte/kar (primærprofylakse), type 2-diabetes og kreftbehandling (cellegifter, terapi, immunologisk behandling)
  • kan gjøre rede for farmakokinetisk og -dynamisk variabilitet og hvilken betydning dette har for forskjeller i effekt og bivirkninger av legemidler
  • kan gjøre rede for prinsippene for legemiddelmonitorering
  • kjenner til praktisk anvendelse av legemiddelanalyser og biokjemiske markører
  • kjenner til prosessene i kliniske utprøvninger og systemer for legemiddelovervåkning
  • har innsikt i behandling og oppfølging av de vanligste akutte legemiddelforgiftninger

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere farmakologisk behandling av spesielle pasientgrupper som barn, unge, gravide/ammende og eldre
  • kan vurdere valg av hensiktsmessig legemiddel og legemiddelform basert på en helhetlig vurdering av pasienten
  • kan anvende kunnskap om legemidlers virkningsmekanisme, effekter, bivirkninger og interaksjoner til å identifisere og løse legemiddelrelaterte problemer på individnivå
  • kan vurdere legemiddelbehandling ved utvalgte terapiområder i forhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • kan identifisere legemidler i biologiske prøver som blodplasma
  • kan planlegge og gjennomføre et begrenset prosjekt i samarbeid med andre
  • kan anvende digitale verktøy og læringsressurser i egen læringsprosess

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over legemiddelrelaterte utfordringer knyttet til pasientrettet behandling
  • kan samarbeide tverrprofesjonelt om legemiddelbehandling med andre helsefagstudenter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer med oppgaver og seminar med fokus på internasjonal og engelskspråklig litteratur, laboratoriearbeid og praksisbesøk.

Deler av undervisningen er organisert som «omvendt undervisning». Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden ved universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid. I tillegg kan det være aktuelt å benytte digitale quizer og diskusjonsforum.

Studentene skal delta i tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) med andre helsefagstudenter. Hensikten er å synliggjøre ulike helseprofesjoners faglige tilnærminger og bidra med egen kompetanse i samhandling om riktig legemiddelbehandling og -bruk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på gruppearbeid og laboratoriearbeid
  • deltakelse på seminar med muntlig fremlegg av prosjektoppgave
  • deltakelse i tverrprofesjonell samarbeidslæring

Vurdering og eksamen

I emnet Engelsk språklæring 2 fordyper og videreutvikler studenten sin kompetanse i engelsk språk og struktur. Ulike varianter av engelsk, læringsstrategier og læringsfremmende vurdering vil være sentrale temaer i kurset. Kurset fokuserer på integrert arbeid med grunnleggende ferdigheter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, ved språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
  • har kjennskap til noen varianter av engelsk
  • har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
  • har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
  • har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
  • har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
  • har kunnskap om lesing og skriving som prosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
  • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
  • kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
  • kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
  • kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
  • kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk og eventuelt andre språk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse